Enligt Trafikverket ska hela underhållsskulden i det statliga vägnätet vara bortbyggd vid planperiodens slut. Transportföretagens tidigare analys visar att 13 procent av vägarna i dag är i mycket dåligt skick, vilket gör satsningen central för att hålla transportsystemet fungerande.
Även järnvägen får ett mål, men först till 2050.
– Vi är givetvis glada för vägunderhållssatsningen som gör att Trafikverket kan beta av underhållsskulden. Det är den viktigaste åtgärden, då vägarna är ryggraden i transportsystemet och en förutsättning för alla andra trafikslag, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
BK4-frågan är också central för åkerinäringen. Målet är att hela stamvägnätet ska klara 74-tonsfordon senast 2030. För att satsningen ska få full effekt krävs dock åtgärder även på kommunala och enskilda vägar.
– Tyngre lastbilar är bra för trafiksäkerheten, för miljön och för produktiviteten. Men satsningen får inte full effekt om inte kommunerna är med på banan, säger Tina Thorsell.
Planen innehåller dessutom förstärkningar till Arlanda och prioriteringar för näringsliv och totalförsvar. Samtidigt lämnas frågan om Södertäljebron olöst, vilket väcker oro inför ökande trafikvolymer.
För kollektivtrafiken höjs ramen för trimningsåtgärder som busskörfält, och Trafikverket öppnar för alternativ finansiering av vissa projekt, vilket kan ge mer infrastruktur för pengarna.