Smörjmedelsproducenten Fuchs har utökat sitt partnerskap med Freja för att hantera leveranser av tomma fat från Greifs anläggning i Falkenberg till Fuchs produktionsanläggning i Västerhaninge.
Tidigare skedde hanteringen av transporterna genom en tredjepartslösning med mellanlagring i Länna. Den extra hantering som tredjepartslösningen medförde ökade risken för kvalitetsavvikelser i form av skadat gods.
För att minska risken för kvalitetsavvikelser och förbättra kontrollen över leveranskedjan så att den bättre passar Fuchs behov behövde de ändra flödet.
Eftersom hållbarhet är viktigt för Fuchs ville de skapa ett hållbart flöde som gick att koppla till reduktion i form av koldioxidutsläpp.
– Vi ville gå från tredjepartsflöde till direktleverans. Valet av speditör föll på Freja då de kunde erbjuda bränslevalet HVO100 på sträckan Falkenberg – Västerhaninge, säger Eric Lund Senior Planner på Fuchs.
Fuchs och Freja har sedan tidigare utvecklat ett nära samarbete för utrikestransporter och delar vision om hållbarhet och cirkulär ekonomi. Nu har samarbetet utökats till att även omfatta inrikes rutter till och från Greif. Den nya lösningen minskar inte bara utsläppen från transporterna kraftigt utan möjliggör även returer av transportemballage tillbaka till Greif så att de kan återanvändas.
Fuchs ville ha bättre kontroll över inflödet så att det passade deras leveranskedja bättre. Allt baseras utifrån behoven i produktionsanläggningen i Västerhaninge. Det här handlar inte bara om renare transporter utan även om smartare logistik.
– När vi återför returer av emballage till Greif skapar vi en sluten loop som förlänger materialens livslängd. En spinoff blir dessutom att Fuchs slipper hålla extra lager, säger Søren Skive, vice vd för Freja Sverige.