För Traton Group har komplexiteten i att övergå till en framtid definierad av elektrifiering, uppkoppling, digitalisering och autonom körning inneburit en ny era av samarbete. Genom att utnyttja kärnstyrkorna hos både Traton och ett urval av strategiska partners är koncernen positionerad för att förnya sig och leverera maximalt värde till sina kunder.
Traton Charging Solutions (TCS) framgång med att ge kunder tillgång till Europas största nätverk av laddplatser för tunga fordon är ett tydligt exempel på hur starka partnerskap kan bana väg för ett brett införande av elfordon.
TCS grundades för drygt ett år sedan och har snabbt utvecklats från en okänd enhet till en viktig drivkraft bakom elektrifieringen av tunga fordon i Europa. Med ett uppdrag att göra offentlig laddning både bekväm och tillgänglig är strategiska partnerskap med laddningsoperatörer centrala för framgång.
Medan laddoperatörerna hanterar de fysiska laddstationerna, tillhandahåller TCS den digitala infrastrukturen som möjliggör en optimal laddningsupplevelse för kunder med Traton-varumärken. Scania Charging Access och MAN Charge & Go är tjänster som levereras via TCS som tillhandahåller den delade backend-infrastrukturen och partnernätverket.
Partnerskapen är förbundna med gemensamma intressen. Å ena sidan söker CPO:er en god efterfrågan på sina tjänster, å andra sidan inser Traton, tillsammans med sina varumärken, att förbättrade laddningsmöjligheter gör ellastbilar mer attraktiva. Ingen av parterna kan uppnå sina mål på egen hand, vilket gör samarbete avgörande. Den integrerade strategin har redan burit frukt med mer än 700 laddplatser för tunga fordon i 20 europeiska länder och en exponentiell tillväxt av antalet månatliga laddstationer.
När TCS startade var de tvungna att vara väldigt proaktiva vid etableringen och kunde inte bara vänta på att laddoperatörer skulle komma till dem. Det var nödvändigt för TCS att själva söka upp CPO:erna.
TCS strategi har fokuserat på att öka synligheten i alla kanaler och att etablera personliga kontakter.
– Under det senaste året har teamet vunnit trovärdighet inom laddningsgemenskapen och laddoperatörer inser nu TCS värde och söker proaktivt diskussioner, säger dr Petra Sundström, vd på Traton Charging Solutions.
Prissättning är avgörande. TCS förstår att samarbeten med dyra leverantörer inte ger värde för Scania Charging Access- och MAN Charge & Go-kunder. Överkomliga priser får dock inte ske på bekostnad av kvalitet.
– Vi har också en helhetssyn på laddningsplatsernas faciliteter. Det handlar om alla de extra bekvämligheter som bidrar till en bättre övergripande laddningsupplevelse, säger Petra Sundström.
Läget är den också en nyckelfaktor. TCS prioriterar regioner med hög användning av elfordon, initialt med fokus på Skandinavien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Beneluxländerna, särskilt på platser som ligger nära logistiknav och viktig transportinfrastruktur.
TCS utvecklar även nya tjänster såsom ett bokningssystem för laddstationer för att förbättra kundernas bekvämlighet.
– Ju bättre den totala laddningsupplevelsen för kunderna är, desto starkare är argumentet för elbilar, säger Petra Sundström.
I takt med att TCS fortsätter deras engagemang för att främja partnerskap som inte bara utökar deras nätverk utan också driver innovation och förbättrar den övergripande användarupplevelsen.
– Med ett orubbligt fokus på samarbete och en tydlig strategisk vision spelar TCS sin roll i att forma en framtida transportindustri driven av el, avslutar Petra Sundström.
Om Traton Group
Traton Group,är ett dotterbolag till Volkswagen-koncernen och en av världens största tillverkare av kommersiella fordon med varumärkena Scania, MAN, International, Volkswagen Truck & Bus, IC Bus och Neoplan.