Den internationella vägtransportorganisationen IRU uppmanar Europeiska kommissionen att snabbt införa en sex månader lång gemensam förlängningsperiod för det nya tull- och importkontrollsystemet ICS2. Från och med den 1 september 2025 ska alla vägtransportörer som kör in i EU lämna in en särskild deklaration, en så kallad Entry Summary Declaration (ENS), via det nya systemet.
Problemet, enligt IRU, är att medlemsländerna inte infört reglerna samtidigt. Vissa länder är redo redan i september medan andra har fått uppskov. Detta skapar ett splittrat regelverk där transportföretag måste anpassa sig beroende på vilken gräns de passerar. För många operatörer innebär det en praktisk och administrativ mardröm.
Raluca Marian, chef för IRU:s EU-påverkansarbete, varnar för konsekvenserna:
– Från och med måndag kommer inlämnande av ENS bli ett byråkratiskt pussel för vägtransportoperatörer. Undantag är logiska om systemen inte är redo, men varför detta lapptäcke? Om Europa rör sig i två hastigheter, varför inte acceptera det, och förenkla och skjuta upp för alla?
IRU menar att ett tvådelat införande inte bara är förvirrande för transportföretagen utan även riskerar att leda till långa köer och avbrott i godstrafiken. Operatörer kan ställas inför svåra val om vilka rutter de ska använda, samtidigt som tullmyndigheter kan få svårt att hantera ofullständiga eller felaktiga deklarationer.
– ICS2 är avgörande. IRU kommer fortsätta stödja beredskap. Men utan en gemensam förlängningsperiod riskerar vi trafikstockningar vid gränserna och överansträngda tullmyndigheter. En sex månader lång gemensam förlängningsperiod i hela EU är det enda sättet att säkerställa rättslig tydlighet och en smidig övergång, säger Raluca Marian.
Organisationen uppmanar därför EU-kommissionen och samtliga medlemsländer att agera snabbt och samordnat. Enligt IRU är det enda sättet att undvika kaos vid gränserna att ge hela branschen samma tidsfrist för att anpassa sig till det nya systemet.