MAN Truck & Bus och speditionsföretaget Dettendorfer testar att nattetid använda helt eldrivna lastbilar på en rutt mellan Raubling och Bolzano vilket inkluderar att passera över Brennerpasset.
Pilotprojektet pågår i fyra veckor under juli månad.
Tack vare det befintliga undantaget från nattkörningsförbudet på A12 (Inntal-motorvägen) får ellastbilar köra där på natten, något diesellastbilar inte får.
Syftet med projektet är att underlätta trafikflödena över Brennerpasset, undvika trängsel, minska koldioxid- och bullerutsläpp samt öka leveranssäkerheten särskilt under semestertiden.
Tack vare undantaget kan ellastbilen köra gränsöverskridande nattetid på hela sträckan mellan Tyskland och Italien, exempelvis från München till Verona eller från Rosenheim via Brennerpasset till Bolzano och tillbaka.
Nattransporter med ellastbilar över Brennerpasset har i princip varit möjliga sedan 2021. Det har dock saknats tillräcklig fordonstillgänglighet och laddinfrastruktur för långväga transporter.
Med MAN eTruck, som har serietillverkats i München sedan juni 2025, kan dagliga sträckor på upp till 80 mil uppnås med en mellanladdning både vinter och sommar.
Användningen av ellastbilar på Brennerrutten är ekonomiskt lönsamt. Med en årlig körsträcka på över 110 000 kilometer på tyska motorvägar resulterar detta i vägtullsbesparingar på över 60 000 euro per fordon och år eftersom ellastbilar är helt befriade från den kostnaden.
EU:s transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas rekommenderade nyligen att vägtullsbefrielsen för ellastbilar vilken tidigare var begränsad till slutet av 2025, nu förlängs till mitten av 2031. Syftet är att öka investeringssäkerheten för logistikföretag och påskynda övergången till e-mobilitet.
Andra regler för vägtullar gäller i andra länder. På A13 i Österrike debiteras ellastbilar upp till 75 procent lägre vägtull, särskilt nattetid. I Italien å andra sidan, är det bara marginella skillnader i vägtullar mellan diesel- och ellastbilar på rutten via Brennerpasset till Bolzano.
Det familjeägda Spedition Dettendorfer med säte i Raubling, anses vara en pionjär inom hållbar logistik. Som en långvarig innovationspartner till MAN har Dettendorfer testat alternativa drivsystem i verklig drift i flera år, men nu för första gången i gränsöverskridande trafik nattetid.
Dettendorfer Energy GmbH spelar också en central roll som pionjär och viktig partner i projektet genom att etablera en laddinfrastruktur för godstransporter i Oberbayern och Niederbayern samt Tyrolen.