EU-kommissionens dialog om initiativet för grönare fordonsflottor undersöker sätt att stimulera användningen av utsläppsfria fordon inklusive möjligheten att på olika sätt öka efterfrågan på dessa. Det sker bland annat med tvingande inköpsmål för privata fordonsägare.
Att föra just diskussioner är avgörande och är också kopplat till den bredare strategiska dialogen om bilindustrins framtid och koldioxidmål för kommersiella fordon.
IRU stöder helt övergången till utsläppsfria fordon, men anser EU bör prioritera tydliga möjliggörande åtgärder som är kostnadseffektiva, genomförbara för små och medelstora företag och återspeglar operativa realiteter, för att påskynda övergången.
IRU:s ordförande Radu Dinescu vill att EU ger vägtransportföretag verktyg, inte regler, och att skapa en marknad där rena val är genomförbara. ”Vår sektor behöver möjliggörande, inte föreskrivande, åtgärder”, säger han.
Fem viktiga möjliggörare:
1) Infrastruktur. Påskynda utrullningen av megawatt- och depåladdningsstationer särskilt utanför TEN-T-näten i linje med regler för kör- och vilotider.
Nätberedskap
2) Säkerställa att det kommande EU-nätpaketet har bindande nationella mål för uppgraderingar av elnätet särskilt där det behövs som mest.
3) Ekonomiskt stöd till små och medelstora företag. Ellastbilar är fortfarande två till tre gånger dyrare än diesellastbilar. Små och medelstora företag, vilka utgör över 80 procent av sektorn, kan inte absorbera den betydande kostnadsökningen. Skräddarsytt ekonomiskt stöd och hjälp med att minska risken för investeringar är avgörande.
4) Operativ flexibilitet. Att slutföra revideringen av vikt- och dimensionsdirektivet för att möjliggöra större nyttolaster för utsläppsfria fordon vilket säkerställer att dessa fordon kan konkurrera rättvist.
5) Teknikneutralitet. Stödja en blandning av utsläppsfria lösningar inklusive el, vätgas och förnybara bränslen för att återspegla sektorns olika operativa behov.
Obligatoriska inköpsmål tar inte hänsyn till hur verkligheten ser ut. Det finns inga hållbara utsläppsfria alternativ för många tunga fordon.
Den utbredda användningen av underentreprenörer, små marginaler och minskande förhandlingsstyrka hos företagen innebär att alla skyldigheter fortplantar sig neråt i kedjan och då snedvrider marknaden och riskerar massiva arbetsförluster och minskade tjänster. Finansinstitut anser dessutom att utsläppsfria fordon är högrisk på grund av osäkra restvärden och föränderlig teknik.
EU-kommissionens egen nyligen genomförda bedömning har identifierat betydande hinder för utsläppsfria tunga fordon inklusive en allvarlig brist på laddningsinfrastruktur samt förseningar av tillstånd och nätanslutningar.
IRU tackar EU-kommissionären för hållbar transport och turism, Apostolos Tzitzikostas för att ha samrått med viktiga intressenter och bjudit in IRU, representanten för vägtransportföretag, till denna viktiga dialog.
Radu Dinescu sammanfattar avslutningsvis: ”När infrastruktur, kostnadsförhållanden och nätstöd överensstämmer ökar investeringarna. Vi vädjar för ett policyramverk som samarbetar med företagen – inte emot dem.”