Renault Trucks, Kuehne+Nagel och P&O Ferries har inlett ett samarbete för att driftsätta den första tunga ellastbilen som transporterar gods över Engelska kanalen från Dover till Calais via färja.
Resan började vid företagets East Midlands Gateway-depå i Derbyshire, Storbritannien och slutfördes vid en Kuehne+Nagel-depå i Amiens, Frankrike.
Efter lossning, omlastning och laddning återvände fordonet sedan till Storbritannien. Den totala returresan sträckte sig över 1 10 mil och markerar en milstolpe inom utsläppssnål logistik. Uppdraget visar lönsamheten för eldrivna lastbilar på internationella rutter och visar deras potential för att minska koldioxidutsläppen från godstransporter.
Överfarten bevisar också att färjetransporter erbjuder en genomförbar och säker rutt för eldrivna tunga lastbilar mellan Storbritannien och det europeiska fastlandet.
Renault Trucks E-Tech T är en 40-tons tung eldriven lastbil och korsade Engelska kanalen på P&O Ferries nyaste hybridfartyg, P&O Liberté, som producerar 40 procent färre koldioxidutsläpp än konventionella färjor på samma rutt vilket bidrar till att minska det totala koldioxidavtrycket för denna resa.
Hittills har ingen tung eldriven lastbil som transporterar gods genomfört denna färjeresa. Genom att bevisa genomförbarheten av resan syftar samarbetet till att öka förtroendet för eldriven lastbilsteknik, inspirera till bredare användning och påskynda övergången till hållbara transportflottor.
Dover-Calais-rutten är en kritisk rutt för handeln mellan Storbritannien och Europa och denna prestation belyser dess potential som en koldioxidfri godskorridor för den närmaste framtiden.

Foto: Kuehne+Nagel.