Foto: Proffs/arkiv. Foto: Proffs/arkiv.

Lastbilskartellärendet kan öppnas igen

Den stora härvan med lastbilskartellen ledde till att EU:s stora lastbilstillverkare fick båden miljon- och miljardböter. Nu säger tingsrätten i München, Tyskland, att ärendet måste öppnas igen. Det handlar om Tysklands största grupptalan.

Efter EU-domstolens beslut att avslå lastbilstillverkaren Scanias överklagan förbereder den tyska föreningen BGL e.V. ytterligare en grupptalan mot lastbilstillverkarkartellen. Föreningen arbetar tillsammans med den juridiska tjänsteleverantören Truck ReClaim och advokatbyråerna Hausfeld och Kapellmann samt logistikföreningarna AMÖ, BWVL och DSLV.

Köpare av 70 000 lastbilar som förvärvats till påstådda höga priser kräver mer än en halv miljard euro i skadestånd från tillverkarna MAN, Daimler, Iveco och Volvo/Renault. I första instans ogillade domstolen grupptalan som dels otillåten, dels ogrundad. Den högre nationella domstolen upphävde detta beslut i en överklagandeprocess.

De drabbade åkerierna har nu funnit ett nytt sätt att driva sina anspråk i fall som uppstår till följd av en lastbilstillverkares kartells agerande. Åkerierna kan nu göra en ny grupptalan. Deadline är nästa månad.

Offer för lastbilstillverkarnas kartellbildning har fram till slutet av april på sig att ansluta sig till rättegången mot Scania. Registrering bör ske via online-plattformen www.truckreclaim.com. Företag baserade i andra EU-länder kan också gå med i aktionen. Deltagandet är kostnadsfritt, skriver BGL i ett pressmeddelande.

Kan reklamationer endast registreras för Scania-lastbilar? Nej, säger BGL. ”Vi kommer att driva krav i första hand mot Scania. Scania ansvarar dock för alla kartellmedlemmar (så kallat solidariskt ansvar)”, förklarar BGL.

Advokatbyråer säger att alla lastbilar från MAN, Daimler, Volvo/Renault, DAF och Iveco kan registreras på plattformen www.truckreclaim.com.

Den välkända LegalTech-plattformen Financialright Trucks har officiellt meddelat att de kommer att lämna in en ny grupptalan mot lastbilstillverkarnas kartell. Detta innebär att drabbade åkerier får en sista chans att driva sina anspråk utan kostnad för dem.

Förutom den klassiska uppdragsmodellen där Financialright Trucks driver ersättningsanspråk för de skadade företagens räkning, erbjuds även ett fullt utköp av skadestånd, där företagen kan få en omedelbar köpeskilling för att driva ersättningsanspråk inom kartell utan att behöva vänta på utomrättsliga åtgärder eller domstolsförfaranden mot lastbilstillverkareskartellen”, skriver Financialright Trucks 24 GmbH i ett officiellt meddelande.

Lastbilstillverkarnas prissättning har varit föremål för rättsliga tvister i flera år. Redan i juli 2016 och september 2012, fann EU-kommissionen en kartell och vilket ledde till rekordböter på de inblandade företagen. Den nya grupptalan, organiserad av Financialright Trucks, är en möjlighet för åkare som ännu inte har lämnat in ett krav på att få tillbaka överbetalda priser för de fordon de köpt.

Vill du läsa hela artikeln finner du den här hos Trans.INFO.

Om artikeln

Publicerad: 2024-04-02 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: BGL Financial Trucks Grupptalan Lastbilskartell Scania Skadeståndskrav Truck ReClaim