Överfarten mellan Calais till Dover kan bli kostsam om fripassagerare smugit in i trailern. Chaufförer kan inte längre parkera säkert någonstans i närheten av Calais hamn. Överfarten mellan Calais till Dover kan bli kostsam om fripassagerare smugit in i trailern. Chaufförer kan inte längre parkera säkert någonstans i närheten av Calais hamn.

Brittiskt åkeri i rättslig strid med inrikesministeriet över böter för fripassagerare

Chefen för ett internationellt transportföretag i Northampton ackrediterat med Border Force har kritiserat det brittiska inrikesministeriet efter att åkeriet fått böter om motsvarande strax över 877 000 svenska kronor när sex fripassagerare påträffades i en av deras lastbilar som kom in till Dover från Calais. ”Bötesbeloppet är uppriktigt sagt löjligt”, sade chefen.

Ed Rogers, chef på EM Rogers Transport, sade att det inte fanns någon säker plats i norra Frankrike att tillgå för förare att parkera på. Illegala invandrare tog sig in i lastutrymme så långt borta som 8 timmar från Calais hamn.

Rogers sade att företaget gjort mer än vad som krävs av den brittiska regeringen för att säkerställa att fordonen ska vara säkra för inbrott och ändå lyckades sex fripassagerare ta sig in i lastutrymmet.

Det enorma bötesbeloppet säger Rogers är ”uppriktigt sagt löjligt”, inte minst för att åkerierna är offer för organiserade gäng.

Åkeriet söker nu juridisk rådgivning efter händelsen som ägde rum i november förra året, men initialt ser det inte ut som att inrikesministeriet kommer att backa och säger till Motor Transport att det inte är första gången åkeriet ertappats med fripassagerare som tagit sig in i lastutrymmena.

Rogers kontrar och säger att exakt hur flyktingarna tagit sig in i gardintrailern vet man inte, men att man gör visuella kontroller vid lastning och när fordonen har stått stilla för rast. ”Vi låser trailern och det finns en TIR-lina runt om och vi gör mer än vad den brittiska gränspolisen kräver för att skydda fordon och förare”, säger han och tillägger att förarna kvartalsvis får utbildning och att de måste redovisa sina kontroller skriftligt.

Dessutom har trailrarna även säkerhetsanordningar på baksidan som registrerar varnar för om trailerdörrarna har öppnats.

Rogers är medveten om att det är optimistiskt att bestrida böterna, men det kan hända igen när som helst. ”Det här är organiserade brottslingar som placerar människor i fordon och med antalet gränspassager vi gör varje vecka är vi lätta offer”, sade han och tillägger att situationen blir alltmer utmanande och tvingar förarna att parkera allt längre bort från Calais hamn. ”Den aktuella föraren är lite över 60 år. Han är en chaufför – inte en säkerhetsvakt”, säger Rogers.

Inrikesministeriet vidhåller att åkeriet förekommit tidigare med fripassagerare. En talesperson på ministeriet säger att man är obeveklig i jakten på illegala invandrare. ”Allt för många fordon är inte tillräckligt säkrade för att hindra fripassagerare att komma ombord. Därför har vi under de senaste 12 månaderna skärpt transportföretagets civilrättsliga straff med avsevärt ökade ekonomiska påföljder för att säkerställa att förarna tar alla rimliga steg för att avskräcka illegal migration och störa människosmugglare”, avslutar inrikesministeriet.

Vill du läsa hela artikeln i Motor Transport, gör du det här.

Om artikeln

Publicerad: 2024-03-20 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Böter Dover-Calais Flyktingar Fripassagerare Illegala Invandrare Människosmugglare Stowaway