”Att ha denna Tevva i vår verkstad kommer verkligen att hjälpa till att kontextualisera elevernas kunskap och förbättra deras lärandeupplevelse och förståelse för elbilsteknik", säger Lisa Bingley, verksamhetschef för MTI. ”Att ha denna Tevva i vår verkstad kommer verkligen att hjälpa till att kontextualisera elevernas kunskap och förbättra deras lärandeupplevelse och förståelse för elbilsteknik", säger Lisa Bingley, verksamhetschef för MTI.

Batterielektriska Tevva testas på MTI

Trots att Tevva just nu har lämnat in en stämningsansökan mot ElectraMeccanica som avbröt deras fusion, går det framåt för Tevva. Studenter och lärlingar vid MTI (MIRA Technology Institute) har precis tagit emot en helt ny ellastbil för att hjälpa studenterna att ta in den senaste elfordonstekniken. Den 7,5 ton stora Tevva batterilastbilen är befinner sig på MTI:s toppmoderna verkstad och kommer att vara direkt tillgänglig för varje elev så att de kan se hur tekniken fungerar i praktiken.

Med en kursserie utvecklad för att leverera viktiga färdigheter till fordonssektorn som en del av den elektriska revolutionen, gör MTI det möjligt för studenter att få en medvetenhet och förståelse för el- och hybridfordon,så att de kan lära sig att inspektera, diagnostisera och korrigera system och komponenter.

Lisa Bingley, verksamhetschef för MTI sade att man valde att investera i ett Tevva-fordon eftersom varumärket går i täten för det snabba skiftet bort från koldioxidutsläpp och mot renare grönare frakt. Lastbilen drivs av två elektriska motorer som inte använder några sällsynta jordartsmetaller och är utrustad med ett regenerativt bromssystem som utnyttjar kinetisk energi för att öka fordonets räckvidd.

Tevvan har också ett innovativt kraftdistributionssystem för högspänning och proprietär inbyggd programvara. ”Att ha denna Tevva i vår verkstad kommer verkligen att hjälpa till att kontextualisera elevernas kunskap och förbättra deras lärandeupplevelse och förståelse för elbilsteknik”, säger Lisa Bingley.

Ken Scott, verkställande direktör för Tevva sade att minska koldioxidutsläppen från lastbilstransporter är inte bara beroende av ny teknik utan även av människor. ”Vi behöver personer med kompetens och kunskap om hur batterielektriska och väteelektriska drivlinor fungerar. MTI gör ett utmärkt jobb med att ta itu med kompetensgapet och utbilda en ny generation ingenjörer och tekniker”, säger Ken Scott.

Om artikeln

Publicerad: 2023-11-07 13:28
Kategori: Nyheter
Taggar: Avkarbonisering Ellastbil Forskning Klimatomställning MIRA; MTI Tevva Utbildning Vätgaslastbil