Inom EU är elektrifiering av transporter i frontlinjen, men på vätgassidan kommer allt fler nya koncept. Foto: Shell. Inom EU är elektrifiering av transporter i frontlinjen, men på vätgassidan kommer allt fler nya koncept. Foto: Shell.

Shell ”rör om” – erbjuder vätgaslastbilar att hyra

Shell lanserar en ny pay-per-use-modell för vätgasbilar. Grunden för detta är PH2P-lastbilen från Paul Nutzfahrzeuge. Syftet är att underlätta övergången till vätgaslastbilar även för åkerier som inte har resurser att köpa en egen vätgaslastbil.

Shell rör nu om i transportbranschen med en ny vätgas-pay-per-use-modell. I klartext betyder det att Shell erbjuder åkerier att för en månadsavgift hyra bränslecellsbilar – inklusive bränsle, försäkring, underhåll och kundsupport dygnet runt.

Syftet är att det ska underlätta övergången till vätgaslastbilar även för åkerier som inte har resurser att köpa en dyr bränslecellsbil på egen hand och dessutom själva stå för riskerna.

Det nya erbjudandet baseras på totalt 25 PH2P-lastbilar från Paul Nutzfahrzeuge från Vilshofen an der Donau. Lastbilarna är baserade på Mercedes Atego 4×2 chassi. I stället för en konventionell dieselmotor installeras dock en 80 kW bränslecell från Toyota. Detta ger i sin tur en 120 kW Voith-drivning med ett kontinuerligt vridmoment på 2 800 Nm.

Räckvidden ska vara cirka 45 mil tack vare vätgastanken med en kapacitet på cirka 30 kilo. Tillverkaren uppskattar cirka 10 till 15 minuter för en full tank. Den tillåtna totalvikten för lastbilen är 15 ton och Paul Nutzfahrzeuge anger 24 ton som tillåten total bruttovikt.

En av de första kunderna av det nya Shell-erbjudandet är DHL Group. Michael Lohmeier, chef för DHL Groups Clean OPS Technology Center, är övertygad: ”Shells pay-per-use-lösning gör det enkelt och bekvämt för företag att utveckla nya transportkoncept utan höga inträdeskostnader”, säger han.

Innovativa tillvägagångssätt och gemensamma ansträngningar som dessa behövs för att bana väg för nya teknologier och lösningar, anser Lohmeier. ”Det är viktigt för oss att forska och testa olika tekniska lösningar som har potential att hjälpa oss att få bort CO2-utsläppen från våra transporter i framtiden.”

Avslutningsvis konstaterar Lohmeier att det fortfarande är en lång väg att gå, särskilt inom vägtransporter, eftersom det inte är klart vilken teknisk lösning som i slutändan kommer att råda. ”Det är därför det är viktigt för oss att driva ett tekniköppet tillvägagångssätt och att samla så mycket erfarenhet som möjligt”, säger Michael Lohmeier till Eurotransport.

Om artikeln

Publicerad: 2023-08-08 09:32
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 DHL Group Klimatomställning Lastbilsleasing Mercedes Atego Miljö Oljebolag Paul Nutzfahrzeuge Toyota Vätgaslastbil Voith