Foto: Dan Boman Foto: Dan Boman

Scania testar megawattladdning – ”kan halvera laddningstiden”

Scania har framgångsrikt installerat och testat ett pilotsystem för megawattladdning från ABB E-mobility, vilket är en milstolpe i utvecklingen av en effektiv laddningslösning med hög effekt för tunga fordon. Tekniken kommer att göra det möjligt att halvera laddningstiden för tunga fordon.

Megawattladdning betyder i praktiken att de båda företagen nu går i bräschen för utvecklingen av morgondagens teknik. Utvecklingen av en lösning för snabbladdning av kommersiella elfordon, som också kommer att ge betydande räckvidd, är ett stort steg mot att öka försäljningen av tunga fordon som kan köras fossilfritt.

Den inledande testningen, som ska visa att det är tekniskt genomförbart med högeffektsladdning, är ett första viktigt steg mot det framtida MCS-systemet från ABB E-mobility.

Detta kommer att resultera i en successiv utbyggnad av laddare med hög effekt, med början från 1 500 Ampere och så småningom med hela MCS-omfattningen på upp till 3 000 Ampere. Detta är en laddningsstandard som både Scania och ABB E-mobility har investerat i och varit med och utvecklat i samarbete med CharIN (MCS-standarden väntas 2024).

MCS-tekniken är avgörande för Scanias långväga elektriska lastbilar, där kör- och vilotiderna egentligen är det som avgör hur optimalt en elektrisk lastbil kan användas. Under en 45-minuters paus måste lastbilen kunna laddas tillräckligt för att köras i ytterligare 4,5 timmar.

– Vi ser ett momentum för elektriska transporter och vårt mål är att 50 procent av alla fordon vi säljer årligen 2030 ska vara elektriska. För att nå detta mål krävs infrastruktur och MCS är en viktig pusselbit för infrastrukturen framöver, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania.

– Vi är mycket glada över att samarbeta med Scania i detta pilotprojekt som är en milstolpe för laddning av tung trafik och blir en förebild för denna sektor. Det visar ett av de sätt vi samarbetar med fordonstillverkare kring laddinfrastruktur genom att effektivt vertikalisera teknikstapeln för att skapa en fantastisk upplevelse för slutanvändaren. Vi ser fram emot många fler milstolpar framöver där vi vidareutvecklar en kvalitativ, pålitlig och sömlös laddningsupplevelse för fordonsflottor, säger Chris Nordh, global chef för Fleet & Transit-verksamheten på ABB E-mobility.

Från och med i år kan Scania erbjuda lastbilar med MCS-standardkontakt till kunder med specifika och uttalade behov, med produktionsstart 2024. ABB E-mobility kommer att introducera nästa generation av sin MCS-teknik i slutet av 2024/början av 2025.

Om artikeln

Publicerad: 2023-05-10 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: ABB Elektrifiering Megawattladdning Scania