Nöjda representanter för de transportföretag som ingick i projektet ”Truck2Train. Från vänster till höger: Patrick Balasa (Pro-Rail Alliance), Jörg Stephan (BMDV), Dominik Fürste (Rail-Flow), Dirk Flege (Pro-Rail Alliance), Hans Stapelfeldt (BGL eller VSH) och Alexander Kähler ( Kroop & co.). Foto: BGL Nöjda representanter för de transportföretag som ingick i projektet ”Truck2Train. Från vänster till höger: Patrick Balasa (Pro-Rail Alliance), Jörg Stephan (BMDV), Dominik Fürste (Rail-Flow), Dirk Flege (Pro-Rail Alliance), Hans Stapelfeldt (BGL eller VSH) och Alexander Kähler ( Kroop & co.). Foto: BGL

Enklare bokning av klimatoptimerade godstransporter

Kombinerade transporter av gods med lastbil och järnväg kommer att bli mycket mer attraktivt i framtiden och kan nu bokas digitalt mellan företag. Det gör det också enklare för små och medelstora företag att komma igång med miljövänliga godstransporter, som hittills enbart har förlitat sig på lastbilar.

– I tider av förarbrist och klimatförändringar hoppas vi att det gemensamma projektet äntligen ska leda till ett bättre samarbete mellan väg och järnväg inom godstransporter, säger Prof. Dr. Dirk Engelhardt, vd för tyska Federal Association of Road Haulage, Logistics and Disposal (BGL) i ett pressmeddelande.

– Digitala bokningsportaler kan bli framtiden inom kombinerade transporter och på så sätt främja verklig sammanlänkning av transportsätten, tillägger han.

Den förenklade tillgången till kombinerade transporter är resultatet av ett projekt av Pro-Rail Alliance och Federal Association of Road Haulage, Logistics and Disposal (BGL). Projektet finansierades av Federal Ministry for Digital Affairs and Transport (BMDV).

Att det nu är färre hinder har också inspirerat tyska väglogistikföretaget Kroop & Co. Transport + Logistik GmbH, ett BGL-medlemsföretag i utkanten av Hamburg, att helt enkelt prova på kombinerade transporter. Hittills har logistikföretaget endast transporterat gods med lastbil.

En container plockas nu upp i hamnen i Hamburg och transporteras för första gången bara en kort bit med lastbil – till godstågets avgångspunkt i DUSS Hamburg-Billwerder-terminalen.

Därifrån förs containern med tåg i stället för med lastbil till Nürnberg.
– Vi bokade transporten digitalt och är väldigt exalterade över den snabba handläggningen. Kombinerade transporter är ett intressant alternativ till ren lastbilstransport för oss, säger Alexander Kähler, vd på Kroop & co.

Pilottransporten är resultatet av projektet ”Truck2Train”, som Pro-Rail Alliance och Federal Association of Road Haulage, Logistics and Disposal (BGL) har stöttat under det senaste 18 månaderna.
– Majoriteten av små och medelstora transportföretag har inte ens provat kombinerade transporter”, säger Dirk Flege, vd på Pro-Rail Alliance.

– Den främsta anledningen är att de flesta inte ens vet vilka alternativ som finns och vad kostnaderna är. Dessutom var bokningen av en transportrutt i flera delar tidigare ganska tidskrävande. Att en sådan transportkedja nu kan bokas digitalt med bara några klick är ett positivt incitament för alla vägtransportföretag.

De två digitala bokningsplattformarna är Rail-Flows ”Intermodal Capacity Broker” (ICB) och ”Modility”. Båda plattformarna gör olika leverantörers erbjudanden transparenta och arrangerar intermodala transporter på nationell och internationell nivå.

Det innebär att man kan boka lastbilstransporten till tåget samtidigt, precis som ”sista milen” från ankomstorten till mottagaren.

I projektet ”Truck2Train”, finansierat av det federala ministeriet för digitala frågor och transport (BMDV) med 200 000 euro, har Pro-Rail Alliance och BGL undersökt hur små och medelstora vägtransportföretag kan få lättare tillgång till kombinerad väg-järnväg transporter i Tyskland.

Projektet avslutas i år, resultaten kan ses på www.truck2train.org.

Om artikeln

Publicerad: 2022-12-30 09:17
Kategori: Nyheter
Taggar: Chaufförsbrist Kombitransporter Miljö Truck2Train Tyskland