Illustration: Vatgas.se Illustration: Vatgas.se

Nu blir det tätare mellan vätgasstationerna

Nu rasslar det till med fler tankstationer för vätgas i Sverige. Hynion Sverige AB fick i dagarna besked om 61 miljoner kronor i stöd för byggandet av två robusta vätgasstationer. Everfuel får 79 miljoner för byggande av tre vätgasstationer.

Hynion designar, bygger och driver vätgasstationer i och runt de största städerna i Skandinavien. Företaget bygger på erfarenheter från de senaste 20 åren, bland annat med världsledande projekt som HyNor, CUTE, Utsira vind/väte, CEP Berlin, SHHP, NewBusFuel och H2ME för att nämna några.

Nu ska Hynion bygga två robusta vätgasstationer med hög kapacitet som kommer att ligga i Västerås och Jönköping. Hynion har sen tidigare stationer i Sandviken, Göteborg och Stockholm. Det skriver Vätgas Sverige på sin hemsida.
– Tillsammans med våra stationer i Sandviken, Stockholm och Göteborg bildar vi nu ett nätverk som gör att utrullningen av vätgas verkligen accelererar, säger Ulf Hafseld, vd för Hynion AS.

– Nu blir det snart möjligt att ta sig mellan stora och viktiga städer i Sverige på vätgas och vi ser fram emot att välkomna lastbilarna till våra stationer. Det är också väldigt intressant att se att Sverige tar en ledande roll i infasningen av vätgas för tunga transporter”, tillägger Hafseld.

Även Everfuel får 79 miljoner kronor för byggandet av tre vätgasstationer i Helsingborg, Luleå och Sundsvall. Finansieringen tillhandahålls av Energimyndigheten och täcker kostnaderna för att bygga stationerna.

Alla stationer kommer att stödja tankning av såväl personbilar som tunga fordon och kommer att byggas runt städerna Helsingborg, Luleå och Sundsvall, som erbjuder ett omfattande infrastrukturnätverk längs de största svenska trafikkorridorerna, som stödjer initiala bränslecellsflottor och strategisk utbyggnad av vätgasinfrastruktur.

– Med den här finansieringen har vår utrullningsplan i Sverige tagit ett stort steg framåt. Det visar att Sverige är redo att arbeta för att etablera och stödja en vätgasinfrastruktur som kan erbjuda fler nollutsläppsmöjligheter för fordonsägare”, säger Jacob Krogsgaard, vd för Everfuel.

Stationerna som stöds av Energimyndigheten måste tas i drift 2023. Den korta tidsramen för implementering är satt för att säkra en infrastruktur som är redo att stödja de vätgasdrivna fordonen när de växer i antal under de kommande åren.

Om artikeln

Publicerad: 2022-08-04 08:49
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifieringspiloter Energimyndigheten Hynion Vätgas Vätgas Sverige