Foto: Volvo Lastvagnar.

Volvos ellastbil utmärker sig i oberoende energieffektivitetstest

Volvos tunga elektriska lastbil har satts på prov och utmärker sig både i räckvidd och energieffektivitet. Det stod klart efter att det första oberoende energieffektivitetstestet med en fullastad tung elektrisk Volvolastbil gjorts i Tyskland. Den elektriska lastbilen överskred sitt officiella räckvidd och använde 50 procent mindre energi än sin dieselmotsvarighet.

Den testade lastbilen är en Volvo FH Electric, ett fordon med noll avgasutsläpp, 490 kW kontinuerlig effekt och en totalvikt på 40 ton. Den tyske lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testade lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lång sträcka som används för att testa olika tillverkares lastbilar i en mängd olika förhållanden. Rutten inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och snävare vägar.

Jan Burgdorf säger att han upplever den här lastbilen som lika smidig, eller till och med smidigare, än en diesellastbil.
– Förarna kommer att bli mycket förvånade över hur lätt den är att köra, hur tyst den är och hur bra den svarar. Det finns inga som helst vibrationer, säger han.

Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukningen på endast 1,1 kWh/km hade den elektriska lastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning.

I Green Truck Route-testerna använde Volvo FH Electric 50 procent mindre energi än en Volvo FH med en jämförbar dieselmotor.
– Den elektriska drivlinan är mycket effektiv, vilket gör den helelektriska lastbilen till ett mycket kraftfullt verktyg för att minska CO2-utsläppen, säger Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnars mål är att elfordon ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030 och 100 procent av nya sålda lastbilar ska senast 2040 vara koldioxidneutrala.

Fakta om testet och ellastbilen
– Brutto kombinationsvikt: 40 ton
Medelhastighet: 80 km/h
Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
Batterikapacitet: 540 kWh
Uteffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
Total distans av testrutten: 343 km
Total räckvidd baserat på en laddning: 345 km
Den testade Volvo FH Electric klarar upp till 500 km under en vanlig arbetsdag om en påfyllningsladdning adderas, till exempel under lunchrasten

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-04 10:38
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Energieffektivitet Green Route-test Koldioxidneutral Laddinfrastruktur Volvo Lastvagnar