Speditören tyckte att det ju bara var tvättmedel och inget som behövde omfattas av farligt godsbestämmelserna. Inte ens som LQ. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.

Speditören om det farliga godset: ”Det er ju kun sæbe”

Den 29 september pågår en samverkanskontroll i Helsingborgs färjehamn. När vi träffar yrkestrafikgruppen, har de händerna fulla med flera ekipage. Lastsäkringsbrister, belysningsbrister, skadat farligt gods och förare utan behörighet för farligt gods. Däckbristerna är allvarliga.

Vi börjar med en lettiskt dragbil som utför en transport för ett stort danskt företag. Föraren har fått öppna sidan på trailern och i lasten som består av kolonialvaror, finner polisen även farligt gods som faller under Limited Quantity (begränsad mängd), LQ. Ekipaget är inte ADR-skyltat på något sätt och lastsäkringen är inte ändamålsenlig och LQ-godsets förpackningar är skadade. Föraren saknar dessutom behörighet för att få framföra LQ-gods.

Till detta kommer att både dragbilen och trailern har så dåliga däck att byte måste ske på plats. På trailern är det minst ett däck som måste bytas då korden syns, på dragbilen är det två där korden syns. För föraren landar allt i böter på 7 500 kronor. Speditören har invändningar till polisens nedslag på LQ-godset: ”Det er ju kun sæbe.” De skickar emellertid omgående en annan dragbil med en behörig förare.

Ett ekipage med en rumänsk dragbil får göra det första ekipaget sällskap i väntan på att få byta däck. Korden syns tydligt på flera däck och däcket på höger framhjul håller på att separera. När vi tittar på reservhjulen ser vi att dessa är punkterade och har körts ända ner i botten med stora delar av slitbanan som är rejält taggig av korden.

I jämförelse med reservhjulen ser de däck som nu ska bytas riktigt ”bra” ut. Tanken slår oss att åkeriet nog tycker precis så och att däcken kan rulla många mil till innan de ser ut som reservdäcken. Det väcker nästa fundering om hur en åkare tänker när han på detta sätt utsätter såväl medtrafikanter som sin egen förare för den uppenbara risk dessa däck innebär. Och även om det är förarens plikt att kontrollera däcken samtidigt som han har rätt att vägra köra med undermåliga däck, blir frågan om hur realistiskt det ter sig för föraren att vägra köra – om han vill ha kvar sitt jobb?

Som avslutning berättar vi om ett mindre lysande ekipage med dragbil från Rumänien som har så mycket fel på sin belysning att det blir böter om 3 000 kronor för föraren. Det saknas bland annat positionsljus baktill, inga bromsljus bakåt, en blinkers ur funktion, otillåtna lampor i fronten och otillåtna lampor baktill samt trasiga lampor på sidorna.

Varför byter han bara inte ut de trasiga lamporna, undrar vi. Bilinspektören har en idé om varför det inte gjorts. Inne i förarhytten har man nämligen påträffat en mängd säkringar liggandes framme varför det kan finnas anledning att tro att ett elfel ligger bakom belysningsproblemen.

Reservhjulet till vänster i bild har körts helt slut. Den övre bilden till höger visar ett av trailerns däck och den undre bilden visar hur framhjulets däck har börjat separera. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.
Reservhjulet till vänster i bild har körts helt slut. Den övre bilden till höger visar ett av trailerns däck och den undre bilden visar hur framhjulets däck har börjat separera. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.

Om artikeln

Publicerad: 2021-10-11 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Däckbrister Farligt gods Lastsäkringsbrister Limited Quantity LQ Polisen Samverkanskontroll Trafikpolis