Efter två års tester rullar nu eldrivna tunga lastbilen Mercedes-Benz eActros i vardagstrafik för DB Schenker i Leipzig.

Mercedes-Benz eldrivna 25-tons lastbil körs i vardagstrafik

Efter två års tester rullar nu eldrivna tunga lastbilen Mercedes-Benz eActros i vardagstrafik för DB Schenker i Leipzig. Bilen som har en totalvikt på 25 ton går i distributionstrafik på slingor i innerstaden och rullar ca 10 mil om dagen.

Eldrivna lastbilar kommer snart att bli en allt vanligare syn i distributionstrafik i städerna, och utvecklingen går snabbt. 2018 visades den första prototypen av Mercedes-Benz 25-tonnare eActros och nu har bilen gått över i Fas-2 tester vilket betyder att den rullar i verklig användning för stora transportföretag.

Först ut var Simon Loos som kör en eActros med avställbart kylskåp i Haag sedan början av augusti. Bilen går cirka 20 mil om dagen och både lastbil och kylaggregat är helt eldrivna. Det betyder att om den laddas med grön el så körs den helt CO2-nutralt. Dessutom försvinner alla lokala avgasutsläpp helt och bullret reduceras till ett minimum.

Senast ut är DB Schenker som nyss fick en eActros för distributionskörning i Leipzig. Förarna uppskattar elmotorernas kraftiga vridmoment som kommer från allra första varvet, samt att de får en betydligt tystare arbetsmiljö.

Testerna har visat att den uppgivna räckvidden på 20 mil är helt i linje med verkligheten oavsett last eller rutt och att bilens prestanda är fullt i klass med de dieseldrivna modellerna.

eActros drivs av två elmotorer på vardera 126 kW/485 Nm som är placerade vid var sitt bakhjulsnav. Det ger en sammanlagd effekt på ca 337 hk. Max vridmoment på bakaxeln är 22 kNm.
Batterierna är på sammanlagt ca 240 kWh och kan snabbladdas med upp till 150 kW (DC) vilket ger en laddningstid på ca 1,5 timmar.

Målet är att serietillverkning av eActros ska påbörjas redan 2021.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-04 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: DB Schenker eActros Eldrift Mercedes-Benz