Cyklister och fotgängare på bilens högra sida är svåra att upptäcka för den som kör lastbil.

Mercedes-Benz lanserar eftermontering av dödvinkelassistent

Cyklister och fotgängare på bilens högra sida är svåra att upptäcka för den som kör lastbil. I synnerhet i samband med svängar och ännu mer om bilen har en trailer. För att minska olycksrisken lanserade Mercedes-Benz 2016 sin dödvinkelassistent för tunga lastbilar som tillval på ett antal modeller. SideGuard Assist som systemet heter upptäcker med hjälp av radar faror längs hela bilens högersida. Nu lanserar man systemet som eftermonterat tillbehör även för äldre lastbilar.

Oskyddade och ”osynliga” trafikanter på höger sida om lastbilar är ett stort problem för yrkesförare av tunga fordon. Det är omöjligt att ha full uppsyn med vanliga backspeglar och i synnerhet vid en högersväng kan en cyklist eller fotgängare plötsligt dyka upp utan förvarning.

För att minska dessa risker visade Mercedes-Benz redan 2016 upp första versionen av sin SideGuard Assist. Ett system som med hjälp av radar håller uppsikt över de ytor som inte går att se med backspeglar och som varnar föraren för fara. Man var först på marknaden med ett sådant system och nu är man först med att erbjuda det även för eftermontering.

Den helintegrerade versionen av SideGuard Assist (S1R) kan nu eftermonteras på Actros, Arocs och Econic från 2017 och framåt. SR1 använder dubbla radarsensorer som bevakar en 3,75 meter bred korridor längs bilens högra sida upp till en total längd på 18,75 meter. Dessutom täcker den två meter framför och en meter bakom fordonet.

Nokian

Om systemet känner av en fara så varnar den med en LED-triangel i högra A-stolpen och en ljudvarning på samma sida för att dra förarens uppmärksamhet till sig. Systemet tar också hänsyn till hur ett släp eller en trailer skär i en kurva och kan varna för kollision med fasta föremål som till exempel vägmärken eller trafikljus.

För Atego och äldre årgångar av de ovanstående modellerna går det att montera en enklare version, SideGuard Assist Basic, som täcker 3 meters bredd och 12 meter längd. Båda systemen hjälper också till att informera föraren om när det är säkert att gå in i filen igen efter en omkörning.

Jens Tittel som är chef för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige och Danmark tycker det känns bra att kunna erbjuda denna säkerhetsfunktion som uppgradering.
– Nu kan en stor del av de som kör lite äldre lastbilar komplettera med en säkerhet som annars varit förunnat de med nya lastbilar, avrundar han.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-29 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Dödvinkelassistans Eftermontering Mercedes-Benz Oskyddade Trafikanter