Från vänster: Kåre Neergaard, Business Line Manager Medium / Heavy Trucks på Iveco. Thomas Corneliussen, Executive Vice President på Frode Laursen och Jan Skov Pedersen, Technical Manager på Frode Laursen

Frode Laursen investerar i framtidens gröna transporter

Genom att till sin fordonsflotta införskaffa ett antal nya naturgasfordon, lyfter Frode Laursen sina gröna ambitioner. Att använda flytande naturgas (LNG), minskar koldioxidutsläppen och är samtidigt en effektiv lösning för transporter.

I mitten av juni tog Frode Laursen ytterligare ett viktigt steg på vägen för att stärka sin gröna profil. Det ledande nordiska transport- och logistikföretaget har investerat i fem helt nya IVECO S-WAY lastbilar med gas som bränsle. De läggs till i en fordonsflotta som ständigt uppgraderas baserat på ambitionen att erbjuda framtidens gröna logistik- och transportlösningar.

Jan Skov Pedersen, teknisk chef på Frode Laursen, säger att företaget som en del av transportbranschen, står för en stor del av koldioxidutsläppen och därför också har ett stort ansvar när det gäller att minska användandet av fossila bränslen.
– Därför har Frode Laursen ett tydligt mål att släppa ut mindre koldioxid varje år. En av de viktigaste sakerna vi kan reglera i detta avseende, är vilket bränsle våra lastbilar använder och därför vi har valt att investera i nya gasbilar, säger Skov Pedersen.

VBG onspot

De nya lastbilarna är alla IVECO S-WAY AS440S46 NP T/P 2LNG som, utöver att de körs på gas, går de även tystare än dieseldrivna lastbilar.

Man ser det som en investering då beräkningar från Iveco visar att den totala ägandekostnaden under fyra år, kommer att vara cirka 600 000 danska kronor lägre per fordon jämfört med liknande dieseldrivna modeller. Då tar man även med körmönster och befrielsen från den tyska mauten, ett beslut som förlängts med ytterligare tre år till slutet av 2023.

Kåre Neergaard, Business Line Manager för Medium / Heavy Trucks på Iveco, fortsätter och avrundar.
– Gas är ett grönare drivmedel än diesel och kan bidra till betydande koldioxidminskningar och det har Europa gradvis fått en bredare förståelse för. Stödalternativen skapar ett incitament att konvertera från diesel till gas och samtidigt utvidgas infrastrukturen kontinuerligt och finare maskeras med fler och fler tankningsmöjligheter, säger han.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-23 09:27
Kategori: Nyheter
Taggar: Frode Laursen Gasdrift Gröna Transporter Iveco S-Way koldioxid LNG Maut