En personbil kom till platsen för att ta över en del av djurkropparna. Foto: Björn Thunblad En personbil kom till platsen för att ta över en del av djurkropparna. Foto: Björn Thunblad

4 ton hängande djurkroppar i lätt lastbil

Föraren: Jag chansade

Fredagen den 22 maj genomförde trafikpolisen en riktad insats mot lastsäkring och vägning av lätta fordon upp till 3 500 kilo på E20 mellan Eskilstuna och Strängnäs. Resultatet var nedslående då av åtta kontrollerade fordon, var fyra så tunga att körkorten i dessa fall återkallades. Dagens tyngsta lätta fordon var lastad med djurkroppar.
Det blev för tungt och föraren fick lämna in körkortet. Foto: Björn Thunblad
Det blev för tungt och föraren fick lämna in körkortet. Foto: Björn Thunblad

Flera fordon och fordonsekipage rapporterades för dålig eller ingen lastsäkring alls. Trafikpolis Björn Thunblad säger att tunga yrkesförare ofta är bättre på lastsäkring då de har mer utbildning.
– Lätta lastbilar körs av personer med endast B-behörighet som inte kräver lastsäkringsutbildning. Många förare drar likhetstecken mellan lastsäkring och fyra väggar på ett skåp och så kan man inte tänka, säger han.

Överlastade lätta lastbilar är återkommande, men Björn Thunblad vill även lyfta problemen kring överlastade husvagnar och husbilar. Den 21 maj stannade de ett husvagnsekipage. Husvagnen fick lasta 70 kilo. Vagnen var nervägd för att föraren skulle kunna köra den med ett B-körkort.
– Det resulterade i endast 70 kilos lastvikt. Det landade på 289 procents överlast, körkortsomhändertagande och viktkorrigering på plats genom att tömma ut vattnet.

I Sverige beräknas överlast mot tillåten lastvikt istället för totalvikten. Det blir snabbt många procent. Dagens beräkningsgrunder för överlaster borde setts över för länge sedan, tyckte kammaråklagare Johan Bülow på Utvecklingscentrum i Malmö.


Björn Thunblad lyfter dock husvagnsägarens ansvar att ha rätt fordon och rätt behörighet för den husvagn man köper.
– Håller man på att regga ner husvagnen för att kunna köra med befintlig bil, försvinner marginalerna för vad man kan lasta. Försäljare som hjälper till med sådant utan att påtala att lastkapacitet går förlorad, bidrar till dessa tråkiga händelser, säger han.

Dagens tyngsta lätta lastbil var utrustad med kylaggregat och registrerat i Litauen. Föraren transporterade eget gods i form av djurkroppar.
– Föraren hymlade inte med att han chansat och visade upp papper på att lasten vägde 4 ton, så han visste precis vad han hade gjort, säger Björn Thunblad.
Med en tillåten totalvikt på 3 500 kilo, vägde fordonet in på 7 100 kilo, det blev 734,6 procents överlast.

Överlasten ledde till maxbeloppet för överlast på lätta fordon som är 4 000 kronor. Vid 100 procents överlast, omhändertas körkortet med 48 timmars respit för att föraren ska kunna ta sig hem, men här hindrades först fortsatt färd för avlastning av överskridande vikt.

Det måste väl ha varit svårt att snabbt få tag på ett annat fordon med kylanläggning?
– Man skulle kanske tro det, men i detta fallet kom det ut en personbil till platsen. Föraren fällde ner baksätet och slängde in köttet i bagageluckan och körde sedan iväg, säger Björn Thunblad.

Köttet var på väg till ett matrelaterat företag i Eskilstuna så Björn Thunblad och kollegor tänkte inte äta kebab i stan på ett tag.


Om artikeln

Publicerad: 2020-05-26 16:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Eskilstuna Lastsäkring Överlast Trafikpolis