Bilinspektör Mazen Al-Asam till vänster bevittnar den katastrofalt dåliga lastsäkringen. På trailern sitter personal från DSV Road Assistance, som inget kunde göra åt den uppkomna situationen. Bilinspektör Mazen Al-Asam till vänster bevittnar den katastrofalt dåliga lastsäkringen. På trailern sitter personal från DSV Road Assistance, som inget kunde göra åt den uppkomna situationen.

Glastransport kalvade vid polisens kontrollplats

Föraren: ”Pressas att åsidosätta chaufförsansvaret”

Delar av den drygt 28 ton tunga lasten i en trailer på väg från Næstved i Danmark till Kungshamn i Sverige, kalvade i onsdags eftermiddag på E6 strax innan kontrollplats Långeberga vid Helsingborg. Tur i oturen var att kapellet höll.
Sten Andersen berättar att har full uppbackning från åkeriet och att oavsett vad avsändare eller mottagare gör, är det alltid chauffören som blir
Sten Andersen berättar att har full uppbackning från åkeriet och att oavsett vad avsändare eller mottagare gör, är det alltid chauffören som blir "Svarte Petter". Foto: Privat

Av Göran Rosengren
och Heidi Bodensjö

När chauffören upptäcker att kapelltrailerns högersida buktar ut åt höger, stannar han till på motorvägen. När han inser att lasten har gett vika, rullar han fram till polisens kontrollplats vid Långeberga. En kontrollplats som dessutom var bemannad.

En av trafikpoliserna på plats, Christer Hansson, får syn på ekipaget och kan ganska omgående konstatera att något är riktigt fel. Han kallar till sig chauffören och ett drygt dygnslångt ärende tar sin början.

Godset visar sig bestå av tomma glasburkar staplade ovanpå varandra med tunna mellanlägg. Dessutom hade pallarna dubbelställts vid lastningen, varje pall vägde cirka 800 kilo.

De fyra främre pallraderna hade centrerats i mitten av flaket, utan vare sig spännband eller förstängning i sidled.
– Burkarna stod på tunna teflonliknande mellanlägg som i princip har noll friktion, berättar trafikpolis Christer Hansson som inte är det minsta förvånad över att godset gett vika.


Även då fordonet står stilla
på kontrollplatsen blir det tydligt hur illa ställt det är.
– Bakom det stängda kapellet hörde jag hur glasburkar hela tiden föll i golvet, tillägger Christer.

DSV Road Assistance kom till kontrollplatsen två gånger under onsdagen, men de kunde ingenting göra. Den danske åkaren kontaktar samtidigt Euro Inspections A/S, som kommer till Långeberga för att dokumentera skadorna.

Under torsdagskvällen löstes problemet efter att en kranbil kommit till platsen och som kunde hjälpa till att lasta av det havererade godset samt stuva om de pallar som var oskadda. Efter drygt ett dygn kunde den danske chauffören, Sten Andersen lämna kontrollplatsen.

Dålig lastsäkring är enligt trafikpolisen en vanligt förekommande brist. Men hur kunde det bli så här? Proffs kontaktar den danske chauffören.

Sten har lastat själv hos avsändaren Ardagh Glass Holmegaard A/S i Næstved, som ligger på södra Själland i Danmark. Han har tidigare lastat där, men inte just denna produkt. Företaget visade hur lasten skulle ställas.
– De sade till mig att de alltid lastat så, att det inte var nödvändigt med förstängning och att mottagaren behövde ha godset på den typen av pallar med plastmellanlägg för att kunna ta burkarna rakt in i produktionen, säger Sten Andersen.


Varför vägrade du inte
att köra godset? Du har ju ett chaufförsansvar.
– Så är det, men om inte jag hade lastat det, hade någon annan gjort det. Som chaufför händer det att man av kunden pressas till att åsidosätta chaufförsansvaret och det känns inte bra, säger Sten.

Känslan som infann sig när han kände att något hänt med lasten, är svår att beskriva, säger han.
– Det blev svårt att styra, säger han.

Sten stannar först till på motorvägen, men när han inser allvaret i situationen kör han sakta vidare fram till polisens kontrollplats en liten bit längre fram.
– Att polisen fanns på plats var inget jag tänkte på. Det viktigaste var att stanna, säger han.

Han upplevde polisen som mycket vänlig och hjälpsam och när DSV ville att han skulle köra till terminalen, stöttade polisen Sten i ett bestämt ”nej”.

Enligt Sten har händelsen lett till att den här typen av gods inte längre får köras på det här sättet.
– De ska använda fler transporter och endast lasta 26 pallar enkelställda, avrundar Sten Andersen som är tacksam för att det inte hände något allvarligare.

På Holmegaard A/S säger lagerchefen att man har lastat burkarna på detta vis i över 20 år utan problem.
– Chauffören måste ha kört i någon rondell eller liknande så att det vält.

På frågan om det går att banda godset, säger han:
– Egentligen inte bra, men man kan ta pallar och lägga ovanpå och spänna ner.

Har ni sådan utrustning?
– Nej, det måste chauffören ha med sig, förklarar lagerchefen och tillägger att det hade varit bra om sådant här gods lastats i skåptrailers.

Kapellet buktar betänkligt när det tunga godset trycker å från insidan. Bilden är tagen av Sten Andersen när han stannade till på motorvägen.
Kapellet buktar betänkligt när det tunga godset trycker å från insidan. Bilden är tagen av Sten Andersen när han stannade till på motorvägen.

Om artikeln

Publicerad: 2020-04-24 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Ardagh Glass Holmegaard A/S DSV Helsingborg Lastsäkring Lastsäkring i fokus Trafikpolisen