Nya Volvo FM? Den är åtminstone registrerad som en sådan, med tandemdrift och med en motor på 500 hk. Foto: Ståle Stordal

Är det månne den nya FM-serien som skymtar därunder?

En maskerad dragbil med tydliga ”Volvo-tecken” har synts rulla omkring på vägarna både i Sverige och i Norge. Proffs medarbetare har sett den skymta förbi i Göteborgstrafiken. Men i tisdags, när den stod parkerad i norska Dovre tog chauffören Ståle Stordal några närgångna foton på fordonet. Foton som han sedan skickade till tidningen Proffs kollegor på norska Tungt.no och som Proffs fått tillstånd att använda.
Foto: Ståle Stordal
Foto: Ståle Stordal

Av Tormod Magelssen, Tung.no
Översättning: Göran Rosengren

Ståle Stordal från Norge kör till vardags mjölktankbil i Gudbrandsdalen. I tisdags fick han syn på en maskerad dragbil. Hans stora lastbilsintresse fick honom att vilja ta en närmare titt på fordonet.

Men att närma sig en ”hemlig” lastbil kan ha sina sidor.
– Jag ville titta in under framskärmen för att se om jag kunde finna några detaljer, men då utlöste jag ett larm, säger Ståle till Tungt.no.

Gardinerna i hytten var fördragna.
– Det var nog även en ny interiör i den. Detsamma på en FH 540 som stod parkerad bakom.

Tungt.no har tidigare publicerat bilder på en maskerad Volvolastbil som såg ut att vara en FH men med en front som påminner om FMX. Det kan förvisso var en del av förklädnaden. Ståle Stordal tror dock att dragbilen som han nyligen såg är nästa generation Volvo FM.

Tungt.no har studerat bilderna och trots maskeringen har man konstaterat att det är en helt annan hytt som döljer sig under maskeringen. Framrutan är mer lodrät, sidorutorna har samma lutande vinkel som ”storebror” FH. Modellen påminner helt enkelt om en lägre version av FH, skriver Tungt.no.

Daf


Nu är det ju som så
, att även om förklädda lastbilar inte visar sitt ”rätta ansikte” så är den trots allt försedd med en registreringsskylt. En slagning på Transportstyrelsens hemsida ger vid handen att den förklädda dragbilen är registrerad som en Volvo FM 6×4, tillverkad i september 2018. Ägare är Volvo Technology AB i Göteborg.

Det enda som framgår av de tekniska uppgifterna är att den har en Euro 6-certifierad motor på 500 hästkrafter. Växellådan uppges vara automatisk, men om det rör sig om en I-shift eller en äkta automatlåda av planetväxeltyp står så klart inte att läsa.

Troligtvis gråter man inte på Volvo Lastvagnar över att bilder och spekulationer läcker ut i pressen och på sociala medier. Att rulla ut med nya fordon i trafiken är ju förknippat med denna högst förutsägbara risk.

Om knappt en månad har Volvo Lastvagnar bjudit in världspressen till en pressvisning. Inbjudan är tämligen kryptisk och vi på redaktionen vet egentligen inte mycket mer än att det handlar om ”En lansering med föraren i centrum”.

Tormod Magelssen på Tungt.no summerar:
– Att det är snack om den nya FM-serien är vi nu relativt säkra på. Så säkra att vi inte törs sätta pengar på att det handlar om något annat.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-05 08:50
Kategori: Nyheter
Taggar: Fordonsnyheter Nya Volvo FM Produktnyheter Tungt.no Volvo Lastvagnar