Ekipage som ertappats med överlast och otillåtna cabotagetransporter radades upp på Långeberga kontrollplats i söndags. Speditörerna är i nuläget inte misstänkta för något brott.

Cabotagefuskare fastnade i Helsingborgskontroll

Söndagens kontrollverksamhet på E6 vid Långeberga i Helsingborg innebar ”nätet fullt” för trafikpolisen. Överlastade fordon och cabotage bringade återigen in pengar till statskassan. I skrivande stund har dock ett åkeri inte betalat in förskottet på sanktionsavgiften. Klampen är upplåst men ekipaget står i skrivande stund kvar i Helsingborg.

Den gångna helgens kontroller i Helsingborg resulterade bland annat i att två åkerier rapporterades för otillåtet cabotage.
– Det handlar om ett estländskt och ett polskt åkeri, förklarar trafikpolis Sören Johansson.

Det estländska ekipaget, som utförde en transport på uppdrag av en Helsingborgsbaserad speditör, hade inte avslutat den inkommande transporten enligt reglerna. Antalet inrikes transporter var för många på det polska ekipaget. Det i kombination med dokumentationsbrister innebar att det blev stopp för fortsatt transport på kontrollplats Långeberga för båda ekipagen.
– Det polska åkeriets förskott om 40 000 kronor betalades först och därmed kunde den transporten fortsätta med annan dragbil, tillägger Johansson.

Det estländska åkeriet drog däremot ut längre på tiden.
– Vi klampade dragbilen i 36 timmar, utan att de betalade. Nu är klampen upplåst, ekipaget står fortfarande kvar och vi hoppas och tror så klart att man kommer att göra rätt för sig, berättar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Ett annat utländskt trailerekipage som togs in för kontroll visade sig ha lite väl mycket last. Efter vägning var det dags att summera överlastavgift och böter.
– Det landade på cirka 14 000 kronor, förklarar Sören Johansson avslutningsvis.

Speditörerna är i nuläget inte misstänkta för något brott.

Om artikeln

Publicerad: 2020-01-21 13:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Överlast Trafikpolisen Transportfusket