Foto: SAF Onea Logistic Srl

Dragbilen som försvann trots körförbud

Rumänske åkaren: ”Jag har inte gjort något olagligt”

Vasile Onea driver det rumänska åkeriet SAF Onea Logistic Srl. Det var hans dragbil som den 28 november fick körförbud på grund av allvarliga tekniska brister och som av den anledningen klampades utanför Scanias verkstad i Helsingborg. Under den gångna helgen klipptes låset till klampen upp – och försvann därefter spårlöst. Åkeriägaren å andra sidan hävdar att de inte har gjort något olagligt.
Den här bilden är ett av de bevis som åkeriägaren har skickat till Proffs för att visa att bilden är hemkommen till Rumänien. Den gröna gräsmattan i högerkanten får oss dock att tvivla på att fotot är nytaget.
Den här bilden är ett av de bevis som åkeriägaren har skickat till Proffs för att visa att bilden är hemkommen till Rumänien. Den gröna gräsmattan i högerkanten får oss dock att tvivla på att fotot är nytaget.

Via en artikel på tidningen Proffs nyhetssajt vädjade trafikpolisen i Helsingborg till chaufförer att hålla ögonen öppna efter det rumänska ekipaget som försvann från Helsingborg trots att dragbilen hade klampats på grund av allvarliga, tekniska brister.

Responsen blev stor och många har hört av sig med tips och iakttagelser, men inget har hittills lett till att polisen lyckats finna vare sig dragbilen eller trailern.

Artikeln har uppenbarligen lästs även i Rumänien. Av ägaren till ekipaget, dessutom. Vasile Onea kontaktar tidningen via PM på Facebook under tisdagskvällen.
– Jag reparerade inte bilen i Sverige. Det skulle kosta 3 600 euro så jag bestämde mig för att ta hem bilen till Rumänien där den ska skrotas, förklarar han.

Vasile kan inte prata svenska och risken för språkförbistringar är stor då han skriver till oss mest på rumänska och ibland någon mening på engelska. Det som tydligt framgår är att han bedyrar sin oskuld.
– Klampen blev upplåst och därefter kunde vi ta trailern vidare till Borås där den lossades.

Dragbilen med körförbud lastades sedan på en trailer, för vidare transport till Rumänien förklarar Vasile Onea
– Jag har inte gjort något olagligt. Då hade jag så klart inte kontaktat dig, då hade jag ju istället gömt mig, menar han.


Vasile menar att det är
lätt att fördöma när man inte vet hela sanningen. Han funderar på om det kan ha med att göra att han är rumän?
– Rasism är inte något trevligt. Jag älskar Scania och jag älskar Sverige, men jag gillar inte rasism, förklarar han.

Vi förklarar för Vasile Onea att anledningen till att polisen vill veta var hans dragbil blivit av är man värnar säkerheten i trafiken. Oavsett vilket land man kommer ifrån så är det inte tillåtet att köra omkring med ett fordon som belagts med körförbud.

Hos Scanias verkstad får vi veta att klampen låg på marken på måndag morgon när personalen kom. Och något hänglås har man inte hittat. Detta talar så klart emot Vasiles berättelse. Om någon låst upp klampen borde den sannolikt inte ha lämnats på asfalten utanför verkstaden.

Vasile Onea bedyrar att dragbilen med körförbud inte kör omkring på vägarna.
– Den kommer aldrig mer att köras! När den kommer till Rumänien ska jag skicka ett foto, lovar han.

Och foton kommer. Däremot väcker bilderna ytterligare frågor snarare än styrker Vasiles förklaringar. Ett foto föreställer den aktuella dragbilen på en grusplan någonstans. Vi reagerar på att lövträden i bakgrunden är gröna. Och vi ber om en ny bild där någon håller upp en lapp med texten ”Proffs” synligt på foto.

Snart kommer ytterligare ett foto, men inte på dragbilen utan på en vägvinjett. Vi ifrågasätter varför en dragbil som fraktas på en trailer måste betala vägavgift?

Vasile Onea förklarar att om en kamera vid en vägtull läser av dragbilens registreringsnummer, även om den står lastad på en trailer, så kommer Vasile att få böter. Om det stämmer vet vi inte. Samtidigt väcks en tacksamhetens tanke över att man inte blev född till att köra biltransporter i Rumänien.


Därefter kommer ytterligare
ett foto på dragbilen, även den med grön gräsmatta synlig på fotot. Vi tar en titt på en publik webbkamera alldeles i närheten av där åkeriet har sin hemvist och av den framgår det att det just nu ligger ett tunt snötäcke på taken. Vi ger åkeriet en chans till innan publicering av den här artikeln.

Vasile Onea har i skrivande stund haft snart två dygn på sig att skicka ett ”verifierat foto” till oss, men kl. 16.10 har fortfarande inget dykt upp på redaktionen.

Kommentera gärna artikeln på Facebook, men vänligen behåll en god ton.

Fotnot
Tidningen Proffs påstår inte att Vasile talar osanning, men redaktionen vill alltid ha uppgifter som kommer oss tillhanda bekräftade – oavsett vem eller vad vi skriver om.

Bilden från webbkameran (nederst) visar ett annat väderläge än de bilder som åkeriägaren skickar till tidningen som bevis för att hans dragbil har kommit tillbaka till Rumänien. Vi påstår inte att Vasile talar osanning, men ber honom bättre bevis för att lastbilen har kommit hem.
Bilden från webbkameran (nederst) visar ett annat väderläge än de bilder som åkeriägaren skickar till tidningen som bevis för att hans dragbil har kommit tillbaka till Rumänien. Vi påstår inte att Vasile talar osanning, men ber honom bättre bevis för att lastbilen har kommit hem.

Om artikeln

Publicerad: 2019-12-05 16:21
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Klampning Körförbud SAF Onea Logistic Srl Trafikpolisen Trafiksäkerhet Transportfusket