Trailern på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

LKW om cabotageärendena: ”Vi har lärt oss en läxa”

Två LKW Walter-ekipage stoppas av trafikpolisen i Helsingborg. Båda blir misstänkta otillåtna cabotage. En av åkarna vägrar betala och när klampen senare låses upp, lämnar ekipaget platsen för att lossa godset trots att inga pengar betalats. LKW Walter berättar hur de agerat och att även de lärt sig av det inträffade.

Den 28 augusti och den 3 september, stoppas två LKW-ekipage i Helsingborg och landar i otillåtna cabotage. Låt oss börja med ekipaget som stoppades den 3 september och som saknade dokument på inkommande internationell last. Vad föraren säger, vad åkeriet och sedan LKW säger, skiljer sig initialt åt.

Gerhard Mueller är kommunikationschef på LKW Walter och han säger att fordonet utförde den sista transporten för LKW den 27 juni från Norge till Sverige.
– Enligt åkaren har dragbilen varit parkerad fram tills nu och detta var första resan, säger han.

Men, ett fordon som ska utföra cabotagetransporter måste göra det inom sju dagar efter att det kommit in i landet med en internationell transport.
– Vi avslutade samarbetet med åkeriet den 27 juni, men återupptog det den 2 september då de fick två uppdrag. Åkaren hade informerat oss om att föraren haft semester innan. Vi visste inte att fordonet varit i Sverige under den tiden, säger Gerhard Mueller. Vårt misstag var att vi inte frågade om var fordonet befunnit sig och nu har vi lärt oss en läxa.

Polisen har berömt LKW:s hanterande av båda ärendena och menar att det finns en vilja att göra rätt. Snart inser även åkeriet sin situation och sanktionsavgiften betalades utan att dragbilen behövde klampas.

Ekipaget som stoppas den 28 augusti försatte sig däremot i en sämre situation när åkaren vägrade betala sanktionsavgiften – och när klampen efter 36 timmar låstes upp, försvann ekipaget utan att pengar betalats.

Daf


LKW säger att transporten inte
var ett cabotage och att åkaren vägrade betala eftersom han ganska snabbt kunde presentera rätt dokument för polisen. Betalningsoviljan ledde därför till att ekipaget blev klampat i 36 timmar eftersom polisens beslut inte kan överklagas.
– Ekipaget kör endast korta turer mellan terminal och hamn, säger Gerhard Mueller. Men eftersom dokumenten inte var korrekta var det också rätt att de ska betala, säger Mueller.

Åkaren har kontaktat en advokat för att undersöka möjligheterna att överklaga.

Efter 36 timmar måste klampen tas bort, men fordonet får inte lämna platsen innan pengarna betalats. Trots det är ekipaget borta lördagen den 31 augusti. Initialt får Mueller informationen att klampen tagits av senare och i samband med att LKW betalade sanktionsavgiften. Det stämmer inte.

Vem gav föraren order om att köra och lossa på lagret i Åstorp?
– Vi gav föraren tydliga instruktioner om att han inte fick lämna platsen och därför blev vi förvånade när han den 2 september meddelade att han var loss, säger Mueller.

Efter händelsen skickades fordonet tom till Malmö eftersom LKW ville utreda händelsen.
– Vi har talat med åkaren och gjort klart för honom vilka dokument som krävs för varje transport och därefter återupptog vi samarbetet, avrundar Gerhard Mueller.

Närmare sanningen än så, kommer vi inte. Chaufförens agerande kan dock eventuellt komma att få konsekvenser.
– Om en förare kör ifrån platsen innan förskottet är betalt begår han enligt gängse uppfattning ytterligare ett brott, ”överträdelse av myndighets bud”. Ett brott som kan ge upp till ett års fängelse, förklarar tidningen Proffs chefredaktör Göran Rosengren.

Vi har även varit i kontakt med kunden, ett företag i hudvårds- och kosmetikbranschen vars svenska verksamhet är baserad i Göteborg. Men de har trots påminnelser inte återkommit till oss för att besvara frågorna vi ville ställa till dem.

Meca Tunga Delar

Om artikeln

Publicerad: 2019-09-10 16:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg LKW Trafikpolisen Transportfusket