Speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott.

Telefonprat avslöjade cabotagefuskande bulgar

Trafikpolisens dag inleddes med hastighetsövervakning runt skolor i Helsingborgs stad. Därefter förflyttade sig hela gänget ut till kontrollplatsen vid Långeberga – och snart såg arbetsdagen ut som den brukar igen. Framåt kvällen kunde man dra ytterligare ett streck på ”cabotage-tavlan” i polishuset efter att ha stoppat en telefonpratande chaufför som körde för ett åkeri som inte är helt obekant för trafikpolisen i Helsingborg.

Trafikpolisen i Helsingborg inledde onsdagen med att kontrollera hastigheter och nykterhet vid ett par olika skolor i Helsingborg. Ett omhändertaget körkort samt ett antal fortkörning resulterade det arbetet i.

Senare på dagen förflyttar sig delar av styrkan till Långeberga där fler kollegor ansluter.

När trafikpolis Christer Hansson kör norrut längs E6 med en av Polisens civila motorcyklar får han syn på en telefonpratande chaufför i en bulgarisk dragbil.
– Jag stoppade honom vid Rydebäck.

Christer beslutar att ta med chauffören och dennes ekipage till Långeberga några kilometer längre norrut för att fortsätta kontrollen på en säkrare plats.

Väl på kontrollplatsen får Christer assistans av sina kollegor, Peter Ban och Lars-Göran Samuelsson.
– De kunde konstatera att det var mycket som inte var rätt i transportdokumenten.

Chauffören hade bland annat svårt att förklara hur många inrikestransporter han hade kört.
– Och någon inkommande internationell transport kunde han inte heller bevisa, förklarar Christer.

Chauffören kontaktade åkeriet, som gjorde ett resultatlöst försök att skicka över ”bevis” på inkommande transport.
– Problemet var att dokumentet vi så småningom fick se avsåg en transport mellan Norge och Danmark, som dessutom hade utförts den 17 juli, alltså för drygt en månad sedan, förklarar Christer Hansson.

Nokian


Polisernas arbetsdag börjar
lida mot sitt slut och man beslutar sig för att förbereda för klampning då betalningen avseende förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor inte hade kommit.
– Vi drog upp honom till polishuset, men innan vi hann klampa ekipaget så hade åkeriet betalat.

Åkeriet är inte okänt för trafikpolisen, det har tidigare figurerat i cabotageärenden – men då klampades dragbilen. Till ingen nytta. Och även den gången var det Christer som hade hand om ärendet.
– Den gången försvann man med klampen. Den här gången funderade jag faktiskt på att stanna kvar bredvid ekipaget under natten för att det inte skulle upprepas, skrattar Christer Hansson som alltså turligt nog kunde tillbringa sin fritid hemma i den egna sängen istället.

Dragbilen fick i vanlig ordning inte fortsätta transporten utan hänvisades att lämna landet.
– Han kan ju ta en internationell transport med sig när han kör ut, det är helt okej. Men inrikeskörningar fungerar så klart inte, avslutar Christer Hansson.

Fotnot
Förra gången som åkeriet hamnade i Helsingborgspolisens rampljus var den 29 januari förra året. Den gången lyckades man dra på sig böter och sanktionsavgifter på sammanlagt 84 000 kronor. En del av pengarna betalades, huruvida hela skulden är reglerad till dags dato har vi dock inte lyckats få bekräftat.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2019-08-23 15:56
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Trafikpolisen Transportfusket