Föraren av det polska ekipaget var inte nykter. Personal hos GDL Transport i Helsingborg såg dock till så att han inte kunde köra ut på vägen.

Personal på GDL satte stopp för rattfull chaufför

Polisen: "De gjorde allt rätt"

I onsdags förmiddag får Polisen larm om en misstänkt rattfylla på ett företagsområde i södra Helsingborg. Trafikpolisen, som vid tidpunkten befann sig på kontrollplats Långeberga, ryckte ut. Tillsammans med företagets personal, kunde man sätta stopp för en alkoholpåverkad chaufförs framfart.

Anställda på GDL Transport i Helsingborg fattade på onsdagsförmiddagen misstankar om att en polsk chaufför som kommit för att lasta på företaget inte var nykter.
– När jag skulle lämna över frakthandlingarna till föraren så kände jag att han luktade väldigt konstigt. Jag misstänkte direkt att han inte var nykter, berättar Torbjörn Hedkvist, terminalanställd hos GDL.

Godset som föraren lastat skulle fraktas till Örebro. Men Torbjörn och hans arbetskamrater ville först försäkra sig om att föraren var nykter innan de släppte ut honom på vägen.
– En kollega på kontoret ringde polisen och därefter fick jag prata med dem. De bad mig att vi skulle försöka hålla föraren kvar på området tills en patrull kom till platsen, förklarar han.

Hur lyckades ni hindra föraren från att köra iväg?
– Vi sa till honom att det var fel på grindarna, att det inte gick att få upp dem, berättar Torbjörn.

När polisen anländer, öppnar Torbjörn grindarna och föraren börjar köra ut.
– Vi kunde därmed ta honom på bar gärning under körning, förklarar trafikpolis Richard Karlsson som tillsammans med kollegorna Farid Umeflod och Anna Byttner Forssell ryckte ut till GDL:s terminal i södra Helsingborg.

Hultsteins


Polisens provtagning visade
senare att föraren hade 0,3 promille vilket betyder rattfylleri av normalgraden.

Torbjörn Hedkvist berättar att föraren hade tillbringat natten på gatan utanför terminalområdet så han hade lyckligtvis inte behövt köra någon längre sträcka innan han ertappades.

Torbjörn har jobbat på GDL Transport sedan i april i år och har själv ett förflutet som chaufför. I 19 år har han kört lastbil och hans synpunkter på att köra alkoholpåverkad går inte att ta miste på.
– Jag tycker att det är för dåligt att man som yrkeschaufför sitter och super i bilen på kvällen när man vet att man ska ut och köra dagen efter. För troligtvis var detta en ”dagen efter”-fylla.

Hur känns det att ha satt stopp för den här chauffören?
– Det känns som att man har gjort en god gärning. Det kunde ju faktiskt ha hänt en olycka om han kört iväg, avslutar Torbjörn Hedkvist.

Och polisen är helt överens med Torbjörn och menar att han och hans arbetskamrater handlade på ett föredömligt sätt.
– De gjorde allt rätt, konstaterar Richard Karlsson.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2019-08-09 15:00
Kategori: Nyheter
Taggar: GDL Transport Helsingborg Rattfylla Trafikpolisen Trafiksäkerhet Transportfusket