En sammanbiten rumänsk förare blir informerad av bilinspektör Krister Nilsson och trafikpoliserna Sören Johansson och Lars-Göran Samuelsson

Lastsäkring, överlaster och ett tappat hjul

På poliskontrollen i Helsingborg är det inte semester. Lastsäkring, överlaster och ett tappat hjul hamnade i fokus under vårt korta besök. En del var mindre nöjda med resultatet av det påtvingade besöket på kontrollplatsen.
Marek var på väg med kattmat till Göteborg och tog allt med ro.
Marek var på väg med kattmat till Göteborg och tog allt med ro.

När vi rullade in var det lunch för trafikpoliserna Sören Johansson, Lars-Göran Samuelsson och Anders Löfqvist samt bilinspektör Krister Nilsson. Utanför stod en chaufför och förstärkte lastsäkringen i trailern. Bristerna kostade honom 1 500 kronor i böter.

När lunchen var över, hämtades en rumänsk 3,5-tonsbil in, en så kallad lättlastare, fast inte så lätt just för dagen. Den var lastad med fönster som skulle till en byggarbetsplats och vi noterar att det uppenbarligen är billigare, mycket billigare, att tillverka moderna fönster i Rumänien, köra genom hela Europa, för leverans till bygget i Sverige. Frihandel versus klimatpolitik.

En polsk lättlastare på väg med ett flyttlass till Norge togs in. Chauffören Peter var till att början med glad och tog i hand när vi presenterade oss. Hans sinnelag förändrades dock snabbt när även hans fordon visade sig vara överlastat och sedan ville han inte alls vara med på bild.

Även överlasterna inte var rekordstora, hamnade de på över 20 procent vilket innebar att de förutom böter på 4 000 kronor, även måste lasta av överstigande vikt. Vi frågade Peter vad han skulle göra nu.
– Jag får ringa en kollega för att få hit en bil till, sade han surmulet och vände sig sedan bort.
Den rumänske föraren var inte på mycket bättre humör och mot bakgrund av det som sades om varför de lastat för mycket, uppstår två alternativ – antingen har de inte koll eller så bryr de sig inte.

Hultsteins

Ett polskt trailerekipage kom in. Dragbilen var till åren och hade analog skrivare. Även föraren Marek hade varit med många år och bilinspektör Krister Nilsson konstaterade att de var av samma årgång.
– En särskilt bra årgång, sade han och skrattade lika mycket som den fryntlige chauffören.
Marek talade bara ryska och polska, men med gester och en mix av ett antal andra språk, gjorde sig bilinspektören förstådd.

Alla dokument var i sin ordning, men vid besiktningen upptäcktes att det fanns ett rejält rostangrepp i anslutning till bromsen på vänster framhjul dock utan luftläckage. Inom en månad måste det vara åtgärdat och besiktigat.

Under en kort paus i fikarummet, bankade det på dörren och Sören Johansson ropade ett myndigt ”kom in”, men dörren förblev stängd. Johansson reste sig upp och öppnade. Det var en privatperson som ville påkalla uppmärksamhet.
– Det står en personbil i vänster körfält några hundra meter nedanför och de har tappat vänstra bakhjulet, säger rösten.

Trafiken var tät på E6 norrgående så det blev till att assistera. Köerna växte snabbt
– Först ville de vänta på en internationell bärgare, men det var otänkbart med tanke på var de stod säger trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.
Donalds Bilbärgning som kallades in, fick på reservhjulet och tillsammans rullade de sakta in på kontrollplatsen varifrån en annan bärgare sedan hämtade den.

De fyra ungdomarna i bilen var polska studenter på väg till Norge för att arbeta. På gott humör till trots, utrustade med nya reflexvästar och både artiga och pratglada, blev de dagens färgklick innan vi åter lämnade kontrollplatsen som vid det laget blivit välfylld.

södra

Fyra glada, polska studenter på väg till jobb. - Polisens bemötande var mycket bra, sade de.
Fyra glada, polska studenter på väg till jobb. - Polisens bemötande var mycket bra, sade de.

Om artikeln

Publicerad: 2019-07-09 16:45
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilbärgning Bilinspektör. Överlast Helsingborg Lastsäkring Polis Poliskontroll