Polisen: ”Dålig lastsäkring ger onödiga böter”

Att ordna förstängning av last ute på vägen vid en poliskontroll, kan vara svårt. Böter för otillräcklig lastsäkring hamnar inte sällan under kategorin ”onödiga böter”, säger trafikpolis Lars Österberg som tipsar om hur just denna ”onödiga” bot med enkla medel hade kunnat undvikas.

På förmiddagen tisdagen den 26 februari vinkas ett ekipage in för kontroll på kontrollplats Tjurmyran i Hudiksvall. Trafikpolis Lars Österberg berättar att trailern är svensk medan dragbil och förare är polska. Kommunikationen sker på tyska.

Det konstateras att vägavgiften inte är betald vilket renderar i 3 000 kronor i böter, men det ska bli mer.

Trailerns ADR-skylt är delvis exponerad vilket leder till kontroll av huruvida det verkligen finns ADR i lasten.
– I trailern finner vi ett antal tomma dieseldunkar, men vad skyltningen beträffar, var det svårt att bevisa att delar av skylten inte trillat av under färd, säger Österberg.
Chauffören fick ta bort resten av skylten på plats.


I samband med att de
letar efter eventuellt farligt gods, ser de att lasten består av dubbelställda pappersrullar. Lastsäkringen uppvisar ett ganska vanligt fel.
– För att få vikterna rätt är det övre lagret inte lagt ända fram mot framstammen och då måste det förstängas framåt, något som inte var gjort här, säger han.

De band föraren har lagt över lasten, räcker inte till för att säkra mer än knappt halva lastvikten.
– Att ordna en förstängning ute på väg är hart när omöjligt varför föraren måste lägga en grimma, säger Österberg och konstaterar att det blir lite straffarbete och ytterligare en rad till på böteslappen.

Österberg säger åter att lastens placering inte är ovanlig, men att långt ifrån alla behöver rapporteras.
– Ofta lägger man en pall under den första, undre delen av lastsektionen som gör att första raden i bottenlagret blir högre, säger han. Det räcker med 5 centimeter högre och en pall ger mer än så.
Den övre raden kommer då att förstängas mot den nedre sektionens övre kant som höjts upp av det som lagts under den.


Det är bristen på kunskap om
dessa enkla medel som gör att boten, som i detta fallet, hamnar under kategorin ”onödig”.
– Friktionsmaterial räddar också mycket och vi ser mer av dessa numera, fortsätter Österberg. Tidigare var det nästan bara tyskar som använde det

– Trots mängdrabatt körde föraren, efter att ha lastsäkrat ordentligt, vidare med en bot på 4 000 kronor och en betald vägavgift, avrundar trafikpolis Lars Österberg.

Foto: Lars Österberg
Speditören är inte misstänkt för något brott.


Om artikeln

Publicerad: 2019-02-27 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Hudiksvall Lastsäkring Lastsäkring i fokus Trafikpolisen Trafiksäkerhet Transportfusket Vägavgift