Vägavgift

Listar alla artiklar taggade med: Vägavgift

Läste under körning – misstänks för vårdslöshet i trafik

Att läsa i dokument medan man kör och vingla på vägen är inte bättre än att ta dygnsvila i ett rullande fordon. Ej heller får man köra lastbil på våra vägar om inte vägavgiften är betald. I Västerås passerar en aldrig sinande ström av ekipage och förare som inte uppfyller lagar och regler vilket kan innebära konkurrensfördelar gentemot den seriösa transportnäringen.

Betalade vinjetten strax innan poliskontrollen

”I have paid, but slow internet”, svarar föraren när vi frågar varför han inte har betalat vägavgiften. Vilken otrolig tur föraren ändå har när betalningen väljer att synas exakt när han vinkas in för kontroll. Förklaringen går dock inte hem hos polisen som tar fram blocket och skriver ut en bot till föraren.

UTA integrerar fler länder i sin vägavgiftslösning

UTA, en av de stora leverantörerna av tank- och servicekort i Europa, har integrerat ytterligare fyra europeiska länder i sin interoperabla vägavgiftslösning UTA One®. Nu omfattas även Norge, Sverige, Danmark och Lichtenstein.

Företagsbot för Torslandaåkeriet Swecom

När en Nordmakedonsk dragbil med trailer stoppas på Skoftesta rastplats vid E18 nära Köping, framkommer det att vägavgiften är obetald och fordonet är inte anmält i yrkesmässig trafik. Den Nordmakedonska föraren är en tredjelandsmedborgare och saknar förartillstånd. Det leder till att Swecom AB får en företagsbot.

M Sverige:

”Nej till högre skatt på drivmedel”

Omstartskommissionen har nu efter en rekordkort utredningstid överlämnat sin slutrapport till Stockholms Handelskammare. Rapporten listar en rad förslag till reformer. Ett av förslagen är att kraftigt höja drivmedelsskatterna från 1 juli 2021. Detta förslag bör kastas direkt i papperskorgen, anser M Sverige.

Lyckad samverkansinsats i Västerås gjorde vägarna säkrare

Det har genomförts en gemensam trafikinsats på olika platser i landet där poliser från olika avdelningar och regioner deltog. Yrkestrafikgruppen i Västmanland stod på kontrollplats Karleby utanför Västerås där de fått sällskap av Hudiksvalls yrkestrafikgrupp.

Här slutade resan för ”mörkad” och osäkrad ADR-transport

Gods som inte har lastsäkrats tillräckligt är något som trafikpolisen upptäcker inte alldeles sällan. Även farligt gods som gömts bland annat gods är en farlig men inte helt ovanlig företeelse. Och när dessa båda brister kombineras, då är det en ”mix” som kan sluta i katastrof på mer än ett sätt.
- Det kan få allvarliga konsekvenser för både människor och miljö, förklarar Farid Umeflod, gruppchef på trafikpolisen i Helsingborg efter att nyligen ha hanterat ett sådant ärende.

Överlastad, otillåten cabotagetransport utan vinjett fast i kontroll

Det var mycket som inte stod rätt till med den bulgariska transporten. Trafikpolis Christer Hansson tar sig för pannan när han berättar om alla fel som upptäcktes vid kontrollen igår, torsdag.
- Jag vet inte, men det känns som att vi nog aldrig tidigare har haft ett ärende som spänner över så många lagstiftningar, säger han.

Överlast, bromslöst och dålig lastsäkring – resultatet av tre kontrollerade fordon

En dragbil utan bromsar på drivaxeln, överlast och dåligt surrat (väldigt tungt) gods. Lägg därtill en obesiktigad färdskrivare och två obetalda vägavgifter och du har en tämligen god bild av hur det ser ut när landets trafikpoliser kontrollerar tunga fordon och dess förare. Nyss nämnda brister har vi hämtat från trafikpolisens summering av tre kontrollerade ekipage – två i tisdags och ett under torsdagen.

Åkeri ville få ”gult kort” för otillåtet cabotage

Att försöka föra polisen bakom ljuset ger inga matchfördelar. Det går inte heller att lasta en trailer på annan ort om den står på en färja ut ur landet. Och nej, reglerna för yrkesmässig trafik är inte desamma som för fotboll.