Det blev stundtals ganska trångt på kontrollplatsen i Helsingborg. ”Lättlastarna” togs in på löpande band. Femton av dem fick betala böter för överlast och i de allra flesta fallen fick förarna lasta av gods för att fordonen skulle komma ner i laglig vikt.

15 överlastade 3,5-tonnare fast i Helsingborgskontroll

När Proffs kommer till polisens kontrollplats vid Långeberga i Helsingborg vid 8.30, är verksamheten redan i full gång. När vi lämnar platsen kl. 15.00 står endast en norskregistrerad skåpbil kvar. Den kvinnliga föraren väntar på en annan bil från Norge som ska ta över cirka 1 ton gods, som hennes överlast bestod av. Kvinnan var en av 15 förare som idag ertappades med att köra med överlast.
Ytterligare en lättlastare på väg in för kontroll.
Ytterligare en lättlastare på väg in för kontroll.

I hela Europa pågår den här veckan riktade och intensifierade kontroller av den yrkesmässiga trafiken. Så även i Sverige. För trafikpolisens del innebär satsningen i princip inga förändringar i den dagliga verksamheten.
– Vi jobbar som vanligt, säger trafikpolis Sören Johansson i Helsingborg.

Vi möter Sören Johansson och hans kollegor på kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg. Torsdagstrafiken är intensiv, men inte heller det är speciellt ovanligt. Bland det som vinkas in hittar polisen bland annat dåligt säkrad last och outmärkta breda transporter.

Om det var en tillfällighet vill vi låta vara osagt, men under några timmars kontroll rapporterades 15 så kallade lättlastare, alltså 3,5-tons lastbilar för överlast.
– Jag tror att den som hade mest överlast idag låg på 82 procent, säger Jesper Leidig, trafikpolis i Helsingborg.

VBG onspot


Jespers kollega Lars-Göran
Samuelsson konstaterar att det var varierande gods på de allt för tunga fordonen.
– Det var allt från levande hästar och skrot till livsmedel, bil- och lastbilsdelar som fanns på flaken på de rapporterade fordonen, berättar han.

Samtliga fick betala 4 000 kronor och de allra flesta fick dessutom lasta av överlasten till andra lastbilar som fick komma till ”undsättning”.
– Har man över 20 procents överlast måste man lasta av gods så att man kommer ner i bilens lagliga maximilast. Och alla har betalat, som de alltid får göra, konstaterar Lars-Göran.

Hultsteins


Även gränspolisen deltog
i dagens kontrollverksamhet.
– Vi vill lära oss mer om den komplicerade utlänningslagstiftningen och därför har vi bett gränspolisen att de ska komma hit, förklarar Lars-Göran Samuelsson vidare.

Han menar att dagens transporter ofta utförs av chaufförer från tredjeland och att man därför känner ett ökat behov av att lära sig mer om den lagstiftning som omgärdar medborgare från länder utanför EU.
– Vi kommer dessutom inom kort att få en utbildning av gränspolisen på det området. Det är väldigt komplicerat, avslutar Lars-Göran Samuelsson som är den siste polisen som lämnar kontrollplatsen denna regniga torsdag.

Foto: Göran Rosengren

Fredrik, Bojan och Viveca från gränspolisen cirkulerade med egna civila polisbilar på E6 där de valde ut fordon och förare som de ville ta sig en närmare titt på. Men de passade även på att kontrollera förare och passagerare i de lastbilar som bland andra trafikpolis Sören Johansson vinkade in.
Fredrik, Bojan och Viveca från gränspolisen cirkulerade med egna civila polisbilar på E6 där de valde ut fordon och förare som de ville ta sig en närmare titt på. Men de passade även på att kontrollera förare och passagerare i de lastbilar som bland andra trafikpolis Sören Johansson vinkade in.

Om artikeln

Publicerad: 2019-02-21 17:19
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Lättlastare Överlast Trafikpolisen Trafiksäkerhet