Skarapolisen avslöjade överlaster och fusk med förarkort i helgen

Trafikpolisen i Skara syns relativt ofta ute på vägarna även på kvällar och helger. Som under den gångna helgen, till exempel. Att behovet av kontroller ”utanför kontorstid” finns, är uppenbart.

Överlastade fordon och körtidsfusk pågår ständigt på landets vägar. Till exempel stoppade trafikpolis Kjell Andersson i Skara en timmerbil i fredags, som vägde lite för mycket och som hade utskjutande last som inte var utmärkt enligt de krav som gäller.
– Stockar stack ut 1,6 meter bakom släpet och dessa var inte utmärkta, förklarar han.

När föraren skulle dra ut den belysningsramp baktill som släpet var utrustat med, gick det inte.
– Den hade antagligen rostat fast.

Kjell skrev ett ordningsföreläggande på totalt 2 250 kronor. Föraren var väl medveten om att han gjort fel, men ville ändå ringa upp sin chef.

Chefen var däremot av annan uppfattning och beordrade föraren att inte skriva under föreläggandet vilket föraren, enligt lag, naturligtvis har rätt till att vägra.
– Så nu blir det mer administrativt arbete och en tingsrättsförhandling, förklarar Kjell.

I praktiken innebär det att en av landets få trafikpoliser nu har några timmars ”inomhusarbete”.


Två dagar senare
, på söndagen, stoppar Kjell en polsk 3,5-tonslastbil med 640 kilo för mycket i lasten, motsvarande 55 procents överlast.
– Det kostade 4 000 kronor. Pengarna betalades snabbt och övervikten fick dessutom lastas över till en annan lastbil innan färden mot destinationen, en butik i Karlstad, kunde fortsätta.

Överlastade 3,5-tonnare är vanligt, förklarar Kjell Andersson.
– Väldigt vanligt. Detta var en internationell transport, men även inrikes transporter till exempel från Partihallarna i Göteborg till butiker och restauranger är inte sällan överlastade.

Kjell förklarar att förarna inte sällan blir förvånade över att de bötfälls.
– De har ofta inte en susning om hur mycket de får lov att lasta.

Att köra yrkesmässiga transporter med endast B-körkort kanske är förklaringen till det dåliga yrkeskunnandet?
– Så kan det ju vara. Många känner till exempel inte till skillnaden mellan ett sommar- och vinterdäck.

Innan vi avslutar samtalet med Kjell Andersson, hinner han nämna att han även stoppade en lastbil där föraren körde på annans kort. Vi får reda på att föraren fick böta 4 000 kronor.

Proffs återkommer i det sistnämnda ärendet så snart det har presenterats för alla inblandade parter.

Om artikeln

Publicerad: 2018-09-17 16:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Kör- och vilotidsbrott Lättlastare Överlast Skara Trafikpolisen Trafiksäkerhet