Efter torsdagens bakslag i Strasbourg, kan väsentliga delar i det lagda förslaget om ny cabotageförordning komma att förändras. Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren, arkiv Efter torsdagens bakslag i Strasbourg, kan väsentliga delar i det lagda förslaget om ny cabotageförordning komma att förändras. Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren, arkiv

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

?Mycket i förslaget kan komma att ändras?

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

Arbetet med det kommande mobilitetspaketet går vidare. Som Proffs tidigare har rapporterat om, röstade Europaparlamentets transportutskott den 4 juni igenom ett förslag om bland annat nya cabotageregler som skulle kunna innebära en rejäl skärpning av regelverket.

Nästa steg i processen var att rapportörerna i de tre ”filerna” cabotage, kör- och vilotider och utstationeringsdirektivet skulle få mandat att börja förhandla med rådet, alltså med medlemsstaterna. Detta utifrån den skrivning som nyligen röstades igenom i transportutskottet.

De tre rapportörerna är Ismail Ertug (cabotage), Wim van de Camp (kör- och vilotider) och Merja Kyllönen (utstationeringsdirektivet).

Om dessa mandat röstade man om i plenum i Strasbourg i torsdags och det blev ett svidande nederlag för de tre rapportörerna. Samtliga röstades ned och ingen fick därmed de nödvändiga mandaten.
– Det var kanske inte helt oväntat att Wim van de Camp och Merja Kyllönen inte skulle få mandat. Vi hade dock hoppats att Ismail Ertug skulle få det, säger Christofer Frisk, Peter Lundgrens (SD) politiske rådgivare, till tidningen Proffs.

Vad händer nu?
– De tre förslagen måste man nu rösta om i plenum innan förhandlingar med rådet sker. Det betyder att ledamöterna, eller de politiska grupperna, kan lägga nya ändringsförslag och slutresultatet kan komma att bli annorlunda än det vi fick i transportutskottet. Därefter kan rapportören börja förhandla med rådet enligt det nya voteringsresultatet från plenum, förklarar Christofer Frisk.

När Proffs pratar med Christofer Frisk och Peter Lundgren är deras besvikelse påtaglig.
– Vi är förstås missnöjda med denna utveckling eftersom vi var positiva till resultatet från transportutskottets votering. Det här öppnar så att säga upp Pandoras ask igen, mycket i förslaget kan komma att ändras vilket kan leda till ett annorlunda resultat jämfört med det i transportutskottet. Det kommande resultatet från voteringen i plenum blir således utgångspunkten i Ertugs förhandlingar med rådet, berättar Frisk.

Peter Lundgren ser Ismail Ertugs nederlag som ett bakslag, men han är inte uppgiven.
– Det är en besvikelse så klart då det gick bra i röstningen i utskottet. Men det är bara att bita ihop och nu hoppas vi på att vi inte behöver kompromissa bort de bra bitarna, avrundar han.

De som hade hoppats på besked om en ny, skarpare cabotageförordning inom det snaraste får sannolikt glömma den tanken.
– Enligt planerna ska rapporten voteras i plenum i juli. Förhandlingar med rådet drar nog igång i september, efter sommaruppehållet. Hur länge dessa håller på kan man bara gissa men jag skulle bli förvånad om något är klart innan november, spår Christofer Frisk.

Om artikeln

Publicerad: 2018-06-19 10:29
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage EU Mobilitetspaketet Strasbourg