Beslagtagen utrustning som använts för att fuska med AdBlue-systemen.Fotograf: Sydøstjyllands Politi Beslagtagen utrustning som använts för att fuska med AdBlue-systemen.Fotograf: Sydøstjyllands Politi

Nio av 23 hade ”dödat” AdBlue-tillförseln

Östeuropeiska åkerier som kontrollerades vid den dansk-tyska gränsen i tisdags och onsdags fick enligt den danska polisen ta emot "rejäla böter" för att ha manipulerat sina AdBlue-system.
Att fantasin är stor för att slå ut den seriösa åkerinäringen framgår med all önskvärd tydlighet. I ett av fordonen hittade polisen en analog färdskrivare, där det egentligen borde ha suttit en digital.

Den 30 och 31 maj utförde danska Tungvognscenter Syd en storkontroll vid den dansk-tyska gränsen i Padborg. Man riktade in kontrollen främst på AdBlue-manipulation.

Totalt kontrollerades 23 lastbilar varav nio nu misstänks för att ha manipulerat AdBlue-systemen. De nio kommer från Litauen, Rumänien, Bulgarien och Polen, samt en från Makedonien.

Den danska polisens uppfattning är att åkeriernas fusk grundar sig på att AdBluen är dyr och att det finns pengar att spara om man ”lurar” systemet och kopplar bort tillförseln av vätskan.

Nu blev det istället ”rejäla böter” för de östeuropeiska åkerierna. Hur stora summor det handlar om, framgår inte av det pressmeddelande som Proffs har fått ta del av. Ekipagen fick även återställa systemen och besiktiga fordonen innan de fick köra vidare.

Under de båda dagarna som kontrollen pågick, avslöjade polisen även andra typer av brott.

En åkare hade till exempel bytt ut den digitala färdskrivaren mot en analog, vilket renderade i böter på 6 000 danska kronor (ca 8 200 svenska).
– En makedonsk förare saknade förartillstånd och fick för detta böta 35 000 danska kronor (ca 48 000 svenska), berättar kommissarie Stig Simonsen.

Som jämförelse kan nämnas att det hade inneburit 3 000 kronor i böter om föraren inte hade kunnat uppvisa förarbevis i Sverige.

Fotnot
Att koppla bort AdBlue-tillförseln kan så klart bero på att det är dyrt att tanka. Men enligt vad tidningen Proffs erfar, anser många svenska åkare att den främsta anledningen istället är att systemet i sig inte är av tillräckligt hög kvalitet, med dyra reparations- och underhållskostnader som följd.

Om artikeln

Publicerad: 2017-06-02 09:31
Kategori: Nyheter
Taggar: Adblue Manipulation Schysta villkor Tungvognscenter Syd