Polisens Evidenzer-utbildning tog en annorlunda vändning när det här ekipaget dök upp på kontrollplatsen.Fotograf: Läsarbild Polisens Evidenzer-utbildning tog en annorlunda vändning när det här ekipaget dök upp på kontrollplatsen.Fotograf: Läsarbild

Polisaspiranter skulle lära sig kolla nykterhet – tog olagligt cabotage

Tolv polisaspiranter skulle under måndagen lära sig att använda Evidenzer, alltså det bevisinstrument som används inom polisen för att säkerställa mängden alkohol i utandningsluften hos en förare som misstänks vara alkoholpåverkad.
Men tack vare en nyfiken aspirant och en erfaren trafikpolis, kom dagen att handla om lastbilsbranschens kanske främsta hot ? olagligt cabotage.

En vaken Proffsläsare blir stoppad i en poliskontroll vid Bökeberg i Skåne i går (måndag). Bland ”myllret” av poliser ser han en klampad dragbil och tipsar oss på redaktionen.
Vi kontaktar så klart trafikpolisen i Malmö för att kolla upp vad som hänt.

Vi får tala med Ola Wemrin, som jobbat som trafikpolis i cirka 11 år. Han berättar för oss att kontrollen egentligen var en aspirantutbildning, Evidenzer-utbildning, som tog en annorlunda vändning. Aspiranterna skulle alltså lära sig att utföra nykterhetskontroller. Men som ”grädde på moset” fick de en kurs i trafikpolisens kamp mot cabotagefusket.

En av aspiranterna stoppar ett trailerekipage och ber om att få se chaufförens körkort.
Polismannens ringa erfarenhet av trafikkontroller gjorde att han blev fundersam när chauffören visade upp ett makedonskt körkort. Aspiranten konsulterade därför en av sina handledare på plats, Ola Wemrin.

Wemrin konstaterar snart att körkortet tillhör en man i en bulgarisk dragbil med tillkopplad, svenskregistrerad DSV-trailer.
– Vid närmare kontroll visar det sig att chauffören saknar arbetstillstånd och att lastbilen varit i Sverige sedan den 9 maj 2015.

Chauffören förklarar att han själv har kört lastbilen sedan den 18 januari i år och att tanken var att han skulle köra inrikesturer här i ytterligare en vecka. Han berättar vidare att chaufförerna som ska köra bilen får månadslånga anställningar, att de flygs till och från Sverige och att den treaxlade dragbilen aldrig lämnar landet. DSV har dessutom ”gett honom tillstånd” att köra ”inom en 15-milsradie”.

Ola Wemrin konstaterar vidare att den makedonske, tillståndslöse föraren kör en olaglig cabotagetransport. Som brukligt kontaktar Wemrin Transportstyrelsen och får klartecken att ta in ett förskott på sanktionsavgiften. Under måndagen lyckades dock inte åkeriet ordna med någon inbetalning, däremot dök två nya chaufförer upp på kontrollplatsen för att ta över körningen.
– Det gick så klart inte för sig. Ekipaget rullar inte en enda meter förrän pengarna är säkrade, säger Wemrin, som ser till att dragbilen blir klampad.

Polisen kontaktar även DSV i Landskrona och får då löfte om att betalningen ska lösas idag (tisdag). Ett löfte som speditören också infriade och därmed 40 000 nya kronor till statskassan.

Men när Proffs kontaktar DSV:s säkerhetschef Stefan Bengtsson, är det ”locket på”. Vi ville till exempel få verifierat om förarens uppgifter om DSV gett föraren ”tillstånd” till att köra inom en 15-milsradie stämmer, varför det saknades dokumentation i bilen och hur DSV kommer att agera mot åkeriet.

Svaret, när det väl dyker upp, består av utdrag ur företagets ”Code of conduct” samt ”Avslutningsvis kommenterar inte DSV avtal med underleverantörer samt kunder offentligt”.

Polisens utbildningsinsats gick som sagt ut på att aspiranterna skulle praktisera nykterhetskontroll. En plan som abrupt fick ändras tack vare en vaken och nyfiken aspirant. Kanske har vi i denne nye polis också en ny trafikpolis? Det får framtiden utvisa. Den främsta förutsättningen för att bli trafikpolis måste ju vara att det finns något som med rätta tål att benämnas ”trafikpolis”, vilket i dagsläget är tämligen osäkert.

Ola Wemrin är givetvis nöjd med insatsen.
– Absolut. En polis vars uppgift hade varit att endast kontrollera nykterhet och körkort hade så klart låtit den här lastbilen köra vidare.
– Även om vi tar det ena olaga cabotaget efter det andra så är ju detta bara ett skrap på ytan, avrundar han.

 

Om artikeln

Publicerad: 2016-02-02 17:11
Kategori: Nyheter
Taggar: DSV Malmö Ola Wemrin Olaga cabotage Trafikpolisen