Tänk så dumma vi var! För cirka 40-50 år sedan var det inte många som reagerade på cigarettreklam. Reklammakarna framställde det som ?tufft? och ?en livsstil? att ha en cigg hängande i mungipan.Alla rökte ? och alla rökte dessutom var som helst.
Vinterdäck är absolut en del av lösningen Snö, blåst och kallt som sjutton. Vintern kom lite väl tidigt i år.Och med snön kommer ?kaos?. Som vanligt, känns det som.
Är det okej att ta extra betalt för ”laglydighet”? För några veckor sedan fick jag se en transportfaktura utställd av speditionsföretaget DSV. Fakturan gällde frakt av en halvpall från Halland till Stockholm. Anledningen till att jag överhuvudtaget fick studera fakturan var att priset var nära nog dubbelt så högt mot det som avsändaren blivit lovad. Men alla kan ju göra fel och det var inte slutsumman som jag reagerade på. Det märkliga var ett ?kör- och vilotidstillägg?.
Kan någon förklara vad ”demokrati” betyder? Valet är över sedan en tid tillbaka. Vi kan konstatera att vi fått en ny infrastrukturminister, Catharina Emsäter-Svärd heter hon. Även om hon är relativt okänd för oss i transportbranschen kan man nog utgå ifrån att det trots allt inte kan bli mycket sämre än på Åsa Torstenssons tid.
Onödiga rapporter ett miljöhot I min förra ledare tog jag upp fallet om en lastbilschaufför som av tingsrätten dömdes för att ha gått ut i vänsterfilen och därmed hindrat trafiken strax före ett vägarbete. Mängder med läsare hörde av sig och höll med i mitt resonemang.Själv förväntade jag mig att någon polis eller åklagare skulle ringa och läsa lusen av mig. Men så skedde aldrig.Får se om jag lyckas med det nu då?
Beror ”kaoset” på yrkesförarna? En lastbilschaufför dömdes i tingsrätten för att ha gått ut i vänsterfilen och därmed hindrat trafiken strax före ett vägarbete. Hovrätten friar chauffören och menar att han genom sitt agerande faktiskt gjorde att trafiken flöt på snabbare.
Man skulle blivit kirurg istället Det är en hel del att hålla reda på när man jobbar som chaufför. Trafikregler, kör- och vilotidsbestämmelser, med mera. Är du dessutom egen åkare, har du oftast hela bokföringsbiten också att sätta dig in i.
Nu är det mjölkdags igen Jag kan konstatera att vi har engagerade läsare. Så snart ett nytt nummer dimper ned i våra prenumeranters brevlådor, dröjer det oftast inte länge förrän telefonerna börjar ringa här på redaktionen.
Vad mer kan man göra för bärgarnas säkerhet? Äntligen kan vi väl vara helt överens om att vintern nu är slut?Halkan slog klorna i precis hela landet och bärgningsföretagen har haft ?julafton?, inte minst i januari och februari, då man åtminstone hos Assistancekåren hade ?all time high? vad gäller antalet uppdrag.
Snön har satt både bilister och snösväng på hårda prov Att lägga ut snöröjningsarbetet på entreprenad får man förmoda är en bra affär för Vägverket. Samtidigt är det naturligtvis nödvändigt eftersom verket i sig inte har tillräckligt stor maskinpark för att ensamt klara av att hålla landets alla vägar i farbart skick när snön faller eller då svarthalkan breder ut sig.