Ledare

40 ton är ingen nyhet!

Att polisen har börjat rapportera lastbilsekipage i internationell trafik som har en bruttovikt över 40 ton, slog ner som en bomb mitt i brinnande semestertider. Diskussioner och debatter tog snabbt fart bland annat i olika forum på internet - och här på redaktionen har telefonen stundtals gått varm. Branschen verkar ha tagits på sängen vad gäller polisens agerande. "Lagstiftningen behöver nog kanske ses över och förtydligas", säger chefen för trafikenheten i Skåne, Erling Andersson.

Om konsten att leva som man lär…

Nu är årstiden här då många vägarbeten sätts igång. Vägarbetarna vädjar outtröttligt om alla trafikanters respekt, inte minst adresserar de sin vädjan till er som kör de större fordonen.
Alla som stått längs vägkanten när en långtradare kört förbi, vet hur det kan kännas. Att i det läget då dessutom behöva koncentrera sig på att göra ett bra jobb, måste rimligtvis vara oerhört jobbigt ? och säkert även ganska så nervöst emellanåt.

Vi kan inte lägga våra liv i händerna på väghållaren

Den svenska nollvisionen är en ?exportsuccé? för svensk trafiksäkerhet, skriver Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, i ett färskt pressmeddelande.
Trafiksäkerhetsgeneralen Clas Tingvall, som gett nollvisionen ett ansikte här i Sverige, har dock inte haft en enkel resa med arbetet för en säkrare trafik. Många har haft åsikter och en del har nära nog hånat honom för visionen att nå noll döda och allvarligt skadade i trafiken.