Svårt att respektera okunnighet Man ska respektera domslut. Åtminstone är jag "uppfostrad" enligt den filosofin. Men ibland är det svårt. Som i rättsfallet om "Mogetorpsolyckan" som inträffade den 21 januari i år.
I vilket syfte letar jurister efter luckor i lagen? I det fall du vet vad en lag är avsedd för ? respektera den. Följ den. Att nagelfara lagtexter i syfte att finna luckor som kan utnyttjas för att kringgå lagens egentliga syfte, borde kriminaliseras, enligt min kanske något naiva uppfattning.
Tänk om småländska åkerier slapp betala böter! Den 20 december hölls avslutande manifestationer för ?Här stannar Sverige?-kampanjen. Inte någon politiker har kunnat undgå budskapet.Knappt har vi hunnit svälja den sista biten julskinka förrän det är dags igen. Nu har kampanjen dragit igång igen, fast med något ?reducerad? intensitet. Varje tisdag och torsdag klockan 12 och 24, stannar lastbilarna. Något man tänker göra fram till påsk.
Åklagarna slår spetsen av polisens nya ”skarpa verktyg” Det har varit en smått otrolig månad sedan förra numret av Proffs kom ut. En friande dom mot en makedonsk förare som ertappades med falskt körkort har fått hela branschen att se rött.
Börjar dagspressen äntligen förstå allvaret? Både jag och mina medarbetare är positiva som personer. Trots det blir det ofta allt annat än positivt när resultatet av vårt arbete publiceras. I synnerhet på nätet. I papperstidningen är det däremot annorlunda. Här skriver vi i varje nummer om fina åkerier, trevliga förare och företagare. För hur man än vrider och vänder på branschen, består den till största delen av seriösa och kompetenta aktörer.
Kanske behövs ”nya ögon” i det politiska etablissemanget? Anna Johansson är vår nya infrastrukturminister. Detta meddelades den 3 oktober under smått högtidliga former. Snart började branschens gratulationer till Anna att hagla in i mailboxen på redaktionen, från bland andra Motormännen och Sveriges Åkeriföretag, som båda hoppas på ett fint samarbete med den nya ministern.Samma förhoppning har naturligtvis även vi på Proffs!
Vi ses på Elmia i monter D01:28 Så har sommaren nära nog hunnit passera. När jag nu skriver det här, har jag en (förhoppningsvis) skön semester att se fram emot. Även om jag just nu står mitt uppe i en köksrenovering av stora mått. Halva huset har stått på ända i snart ett halvår nu. Jag har nämligen kommit på att jag har ett påtagligt kontrollbehov och släpper ogärna in hantverkare innanför ytterdörren.
Människor ska åka buss – inte på lastbilsflak Jag har ofta funderat på hur det är att vara skådespelare på en teaterscen. Inte för att jag ångrar mitt yrkesval och för att jag känner att mitt konstnärliga "andra jag" börjar bubbla i venerna. Nej, men tänk er att stå där på scenen och göra samma roliga sketch varje kväll, vecka ut och vecka in i kanske ett helt år ? eller två.Hur "rolig" är sketchen efter typ 250 föreställningar?
Mycket snack och lite verkstad – branschen i ett nötskal Årets upplaga av Stockholm Truck Meet gav branschen en snyggt krattad gång rakt in i de politiska korridorerna. Men den politiska ?framtidsdebatten?, som hölls på lördagen, blev sorgligt nog en mental och känslomässig berg- och dalbana. Åtminstone för mig personligen. Vi hade samlat ett batteri med sakkunskap som ingen med någorlunda förstånd kan klaga på. Alla riksdagspartier var inbjudna. Alla kom ? förutom centern som hastigt fick lämna återbud dagen före. Men sådant händer och jag är övertygad om att de hade giltigt förfall.
Är det relevant att prioritera trafikbrott? Under polisens senaste "hastighetsvecka", ertappades totalt 6 576 bilister med att köra fortare än tillåtet på de svenska vägarna. Siffrorna är föga förvånande, det räcker ju med att titta ut på vägen utanför redaktionen så förstår man rimligheten i det redovisade antalet.