Så har det mesta av vår svenska sommar passerat, hittills har det varit en salig blandning av sol, regn, kyla, värme, glädje och ? tyvärr ? stor sorg för många...

Så har det mesta av vår svenska sommar passerat, hittills har det varit en salig blandning av sol, regn, kyla, värme, glädje och ? tyvärr ? stor sorg för många...
Att vi får fler dödsolyckor nu är inget mysterium. Nollvisionen haltar och polisen behövs nu. Polisen måste vara ute mer på vägarna.
Yrkesförarnas arbetsmiljö har försämrats påtagligt. Detsamma gäller för vägarbetarna. Vägarbetarna känner ingen trygghet när skyltar med reducerad hastighet sätts upp kring deras arbetsplatser. Förslag om fördubblade böter har förts fram. Men skulle det hjälpa? Knappast. De förare som följer normerna berörs ju inte. De andra ? de hänsynslöst egoistiska och aggressiva förarna ? vet att risken att bli avslöjad genom polisens synliga kontroller är väldigt liten. Därför kommer denna kategori förare att strunta totalt i kraftigt höjda böter.
Hur kan en advokat som två timmar efter en bilkörning med trafikolycka som följd visar sig ha hela 3,41 promille alkohol i blodet bli frikänd för grovt rattfylleri? Är det verkligen sant och möjligt?
Så var det åter dags för några ord från oss på TIA, till alla er som håller Sverige rullande ? eller åtminstone har ett intresse av att så sker.
I den här krönikan har jag tänkt och skriva om två saker. Först och främst det som är oroväckande: alkohol och droger i trafiken mitt ibland oss. Sedan vill jag ge dig som läsare ett boktips inför sommaren. En ung författarinna som heter Nina Muhonen och som kämpar med respirator för att behålla livet ? ett liv på bristningsgränsen.
Jag hoppas att ni, precis som jag, har hunnit njuta av denna underbara tid på året. Själv tycker jag att den är alldeles för kort, men man får ju nöja sig med det lilla.
Vad gäller TIA:s arbete för branschen, kommer vi däremot inte att nöja oss förrän vi nått stora framgångar i de frågor som vi skickat till "maktens korridorer". Det gäller för oss att fortsätta belysa de problem som vi anser att vi har inom vägtransportbranschen.
Nu när jag satt mig ner för att skriva en ny krönika till tidningen så är det inte svårt att hitta ämnen att skriva om. Man kan ha tankar om den gångna vintern och väghållningen och krav på vinterdäck för lastbilar. Mot bakgrund av den uppmärksamhet åkeribranschen fick i SVT:s "Uppdrag Granskning", är det lätt att säga att det var bättre förr. Men var det verkligen det?
Trafikolyckor är något som det skrivs mycket om i tidningarna. Som yrkesförare så har du också passerat trafikolycksplatser ett oändligt antal gånger. Trafikstockningar som uppstår och bilvrak som transporteras bort. Räddningstjänsten spolar rent asfalten och någon sopar bort de sista spillrorna av splitter. Sedan är allt i ordningsställt inför nästa krasch.
Vi har under en tid kunnat glädjas över allt ljusare siffror vad gäller antalet dödade och svårt skadade i trafiken. Själv studsar jag för att använda ordet ljusare när det gäller något så dystert som ond bråd död, som drabbar så plötsligt och obarmhärtigt. En människa rycks bort bara för att ha befunnit sig på fel plats vid fel tidpunkt. Något ohyggligt tragiskt inträffar i trafiken och så har ytterligare människoliv gått till spillo. Oftast helt i onödan.