Receptet mot dödsolyckorna:

Obligatorisk polisiär närvaro i trafiken

Att vi får fler dödsolyckor nu är inget mysterium. Nollvisionen haltar och polisen behövs nu. Polisen måste vara ute mer på vägarna.

Utvecklingen av dödskrascherna i trafiken är tragisk och onödig. Fler poliser på vägarna kan få bilisterna att lugna ned sig. Det vet alla men ändå väljer polisen bort trafiken för bevakning av fotbollsmatcher och nöjesevenemang, trots att människor dödas i trafiken.

Någon måste få bilisterna att sänka farten på vägarna. Det är därför hög tid att satsa på medmänsklighet i trafiken. Utbilda nya trafikpoliser och få unga poliser intresserade av trafikarbetet. Inför obligatorisk närvaro för polisen i trafiken. Allmänheten vet. Medierna rapporterar. Det handlar om dödsolyckorna i trafiken och nollvisionens misslyckande. Utvecklingen går helt enkelt åt fel håll. Därför är det hög tid att satsa på medmänsklighet och visdom i trafiken. Här måste vi alla hjälpas åt för att åstadkomma en förändring.

Den 19 juli omkom tre människor i en bilkrasch på riksväg 41 utanför Kinna. Det är inget mysterium att de tragiska olyckorna fortsätter. Nollvisionen haltar betydligt nu och en förklaring enligt min mening är att polisen inte är tillräckligt synlig och delaktig i det nationella trafiksäkerhetsarbetet. När såg du senast en trafikpolis vid vägkanten? Utan mänsklig övervakning och samtal är det en omöjlig uppgift för Trafikverket och Riksdagen att driva igenom nollvisionen. Därför måste nu Rikspolisstyrelsen se till att landets polismyndigheter genomför sin uppgift, att delta i det nationella trafiksäkerhetsarbetet. Rikspolisstyrelsen borde därför inleda inspektioner hur detta arbete efterlevs i praktiken. Om inte annat har allmänheten rätt att få veta hur det står till ute i regionerna. Vi bevittnar nu en katastrof i Sverige. Medierna publicerar uppgifter (Aftonbladet 20/7) att det dödats över 50 personer hittills i sommar. Förra sommaren omkom 92 personer. En ofantlig katastrof för samhället som avspeglas i statistiken men som knappt förekommer i debatten.

Polisen som mobiliserar oerhörda resurser på fotbollsmatcher och nöjesevenemang måste nu mobilisera trafikpoliser för att bromsa utvecklingen. De dödliga katastroferna finns inte på fotbollsarenor och nöjesevenemangen, de finns i trafiken. Vi måste alla visa varandra medmänsklighet och visdom. Alla vet att hastigheten dödar. Mänskligt felhandlande ligger bakom de flesta olyckorna. Fordonen är det sällan något fel på. Politikerna är för tysta i debatten om nollvisionen nu. Det är dags att debattera nollvisionen och varför inte alla aktörer är aktiva i säkerhetsarbetet. Polisen har valt bort övervakningsarbetet och det saknas trafikpolisresurser. Rikspolisstyrelsen är ansvarig för denna frånvaro. Kanske det är dags att tvinga polisen att närvara i trafiken? Inför obligatorisk närvaro för polisen i trafiken. Då kanske vi kan få en dämpning av både hastigheter och lagöverträdelser som sker. Nollvisionen som antagits av riksdagen behöver granskas och prövas. Det är vi skyldiga alla som hittills har fått sätta livet till.

Jörgen Lundälv
Docent i trafikmedicin, Umeå universitet
Docent i socialt arbete, Göteborgs universitet

Om artikeln

Publicerad: 2011-08-12 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: Gästkrönika