Åsikter

DEBATTARTIKEL

Morell: Trafikverket klarar inte av sitt uppdrag när det snöar

”Snön faller och vi med den”, så lyder andra spåret på Ulf Lundells Nådens år från 1978. Det kunde lika gärna varit Trafikverket istället för vi. Återigen visar det sig att kolossen till Trafikverk inte klarar av sitt uppdrag. Detta trots att Trafikverket är nästan 11 000 anställda. Då ska läsaren bära i minnet att ingen av dessa 11 000 anställda varken bygger en meter väg eller en meter järnväg än mindre underhåller desamma. Hur har vi kunnat hamna här?
DEBATTARTIKEL
I det aktuella fallet fanns ett ypperligt tillfälle att visa vad beställaransvaret betyder. I stället lades ärendet ner.

Hög tid för särskild kontrollverksamhet för yrkesmässig trafiken

Anläggningslastbilar byts ut mot traktorer som är klassade som lantbrukstraktorer. Transporterna stoppas av Eskilstunas yrkestrafikgrupp som rapporterar traktorernas ägare, chauffören samt beställaren av transporterna. Trots gediget utredningsarbete lägger åklagaren ner ärendet, enligt uppgift på grund av att uppsåt för gärningen saknas. ”Det är hög tid för en särskild kontrollverksamhet för den yrkesmässiga trafiken”, skriver riksdagsledamot Thomas Morell (SD) i sin debattartikel.
Arbetsplatsen Vägen delas även av personbilister. Att lastbilar i mediasammanhang som ett kollektiv utmålas som potentiella "dödsmaskiner", menar Thomas Morell (SD) är dålig journalistik. Foto: Genrebild/Proffs/arkiv.

SVT balanserar på objektivitetens slaka lina

Måndagen den 21 augusti inträffade en svår olycka mellan Falköping och Skara där en lastbil och en personbil frontalkrockade. Fem personer i personbilen omkom i samband med olyckan. Polisen utreder olyckan och ännu har vi inte ett svar på vad som egentligen hände. ”Det hindrade emellertid inte SVT att sända ett inslag i Aktuellt dagen efter olyckan där de återigen målade upp lastbilarna som ett problem i trafiken”, skriver Thomas Morell (SD).
Genrebild/Proffs.

Sprängningar i kölvattnet av naiv politik

Återskapa en fungerande kontrollverksamhet på väg

Det sprängs som aldrig förr ute i vårt samhälle och det är lätt för förövarna att komma över sprängämnen och de tillbehör som behövs. Risken att bli ertappad med sprängämnen i ett fordon är lika liten som den nedmonterade yrkestrafikgruppen. Det som nu sker i samhället menar riksdagsledamot och vice ordförande i trafikutskottet Thomas Morell (SD), är ett resultat av den socialdemokratiska regeringens naiva politik.