DEBATTARTIKEL
Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Mattias Goldmann: ”Tänk om om ellastbilarna, regeringen”

Tre av fyra som skaffar ny lätt lastbil, väljer en dieseldriven. De gasdrivna lätta lastbilarna är nästan borta, och andelen eldrivna minskar nu faktiskt; i november var de 22,1 % mot 23,0 % i november i fjol. För tunga lastbilar över 16 ton står eldrift hittills i år för 6,4 % och gasdrift 10,8 % – drygt åtta av tio nya tunga lastbilar drivs med diesel. Och det är inte åkeriet, hantverkaren eller budfirman som ska klandras – utan regeringen.

På fem punkter måste klimatminister Romina Pourmokhtari, infrastrukturminister Andreas Carlson, energiminister Ebba Busch och finansminister Elisabeth Svantesson tänka om gällande tunga sektorns omställning:

  1. Höj och förläng premien. Åkerier, hantverkare och budfirmor har svårt att få ihop kalkylen för eldrift när skatten på fossil diesel sänkts så kraftigt. Till årsskiftet försämras kalkylen ytterligare genom att premien för eldrivna lätta lastbilar sänks från 50 000 kronor till 40 000 kronor, och därefter sänks den ytterligare för att vara helt borta redan 1 oktober 2025. Orimligt lång handläggningstider gör dessutom att många som sökt bidrag kommer att få ett mycket lägre belopp än de kalkylerat.
  2. Höj inte elskatten. Politik handlar mycket om vilka signaler man skickar, och när regeringen spenderat över 20 miljarder kronor på att sänka skatten på fossila drivmedel men höjer skatten på el så är det svårt att ta budskapet om elektrifiering på fullt allvar. I första hand bör skatten på el för laddning tas bort, i andra hand sänkas – och absolut inte höjas.
  3. Underlätta ansökningar. De flesta lastbilsägare har bara ett par fordon och ”kontoret på fickan”. Då går mycket omfattande ansökningar bort, särskilt om det till på köpet är ett ställe för tunga lastbilen, ett annat för den lätta, ett tredje för laddaren vid kontoret och ett fjärde för destinationsladdaren vid lagret. Oslo har ”one stop shop” med blanketter på en sida och handläggning inom någon vecka – istället för att exportera elfordon dit, kan vi importera smarta upplägg därifrån.
  4. Bygg laddinfrastruktur för proffs. Nu börjar laddinfrastrukturen för personbilar att lösa sig självt – snart kan dessa bidrag plockas bort. Men för proffsen och de tunga fordonen är läget långt sämre – trots att det egentligen är enklare att göra rätt. Professionella körningar går att planera, medan hushållens resmönster beror på väder och vind, och medan privatbilisten pausar när den vill, är tiderna för rast och vila lagstadgade vilket underlättar planeringen av laddinfrastrukturen. Men de kraftiga doningar som ellastbilen behöver vinner inte när statliga system fokuserar på låga kostnader – då blir det ännu ett laddställe för köpcentersbesökare. Regeringen bör nu finansiera stråk, hotspots och kluster för proffsens omställning.
  5. Gynna användarfasen. Hittills i år har över 15 000 elbilar exporterats från Sverige efter att de först fått över en miljard i bidrag från statskassan – vi subventionerar Norges och Tysklands elbilsomställning. Om inte styrmedlen gynnar användandet, sker snart samma sak med de eldrivna lastbilarna. Det behövs en premie för begagnade elfordon, tillsammans med sänkta trängselavgifter och billigare parkering.

Lätta lastbilar används mycket i tätbebyggda områden, där avgasfrihet och minskat buller vore väldigt välkommet. Tunga lastbilar rullar långt och omställningen till el skulle därmed göra stor klimatnytta. Det är hög tid att regeringen fokuserar på proffsens och lastbilarnas omställning.

Mattias Goldmann
Grundare / Founder
2030-sekretariatet

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-04 15:48
Kategori: Debatt
Taggar: 2030-sekretariatet Miljö