Han fortsätter. I dag är medelåldern inom transportbranschen oroväckande hög. Varannan lastbilschaufför är över 50 år och var femte är över 60 år. Det råder ingen tvekan om att erfarna förare är avgörande för branschen, men med denna utveckling måste vi fråga oss vem som tar över när många förare går i pension inom några år?
Får vi inte in fler unga förare nu riskerar vi att branschen stannar upp. Det är dags för oss att ta itu med denna utmaning nu.
En av anledningarna till att branschen står inför denna utmaning är att många åkerier tvekar att anställa nyutbildade förare. Oron för bristande erfarenhet, risken för skador och andra hypotetiska problem leder till att lastbilschaufförer väljer erfarna och åldrande förare framför att ge unga och nyutbildade förare en chans.
Men vad kostar det att ignorera nästa generation? Är det värt att hålla fast vid de erfarna när priset kan bli att vi om några år står utan nya förare?
Tänk om varje åkeri i Danmark tog in en ny chaufför varje år, eller bara vartannat år. Det kan vända utvecklingen och se till att nästa generation är redo att ta över bakom ratten.
Vi ska tänka långsiktigt och inte bara fokusera på de kortsiktiga utmaningarna. Om vi redan nu ger de nyutexaminerade en möjlighet att få riktiga mil i kroppen och med det erfarenhet bakom ratten nu kan vi se till att värdekedjan fortsätter. Du blir bara bra på att köra lastbil av att köra lastbil.
Förarutbildning är en självklar lösning där de erfarna förarna kan hjälpa de unga att komma i gång och ge dem nödvändig kompetens. Det är en viktig framtidssatsning som gagnar hela samhället.
Transportbranschen är mångsidig och har plats för alla. För många unga kan ett lastbilskörkort vara den kortaste vägen in i branschen och till en stabil karriär. De har mod och drivs av talang, förmåga och lust. Branschen kan bära den stora potentialen, men vad är det som hindrar åkerierna?
Vi måste stå enade för att få in fler unga förare i branschen och se till att hjulen fortfarande rullar om 10–15 år – för samhället som helhet.
Vad tror du att det kommer att krävas för att lösa denna utmaning?
Kim Jørgensen, försäljningschef Dekra Midt/Nord, Danmark