Nu har inte bara Meusburgers trailers åter aktualiserats, det har tillkommit andra exempel på ekipage där dagens debattör menar att Transportstyrelsen gett tillstånd för dessa utan att ha tillräcklig kunskap.
Per Alkner, konsult transportlösningar, skriver vidare. Jag ser mycket positivt på att tidningen Proffs och VETA belyser situationen där Transportstyrelsen fattar helt felaktiga beslut gällande trafiksäkerhet och med det åsidosätter sund konkurrens.
Min åsikt är att Transporstyrelsen fattar felaktiga beslut beroende på brist på nödvändiga kunskaper och erfarenhet inom trafiksäkerhet och fordonskonstruktion och dessutom har en övertro på lastbilstillverkarna och andra starka särintressen.
Ett ytterst bra/dåligt exempel är att Volvo lyckas övertyga Transportstyrelsen att Kinnarps dubbla boggikärror är trafiksäkra. Att Kinnarp med bland annat egen tillverkning lastning och lossning kan framföra dessa ekipage någorlunda trafiksäkert är ju eventuellt möjligt, men i händerna på en förare som inte kan påverka lastning/lossning och viktfördelning är fordonen helt trafikfarliga.
En fellastad boggikärra är farlig, dubbla boggikärror är katastrof. Dessa fordon har inte heller någon egen förmåga att dämpa svängningar i vagntåget (se bild).
Nästa skrämmande satsning både från Volvo och Scania är eldrift på efterfordonen. Att lastbilstillverkarna får stora svårigheter att få plats med tillräcklig batterikapacitet på bilarna är lätt att förstå och att räckvidden därmed blir alltför kort, men att leva i tron att ett påskjutande släp/trailer är trafiksäkert är en utopi med dagens teknik, i synnerhet vintertid.
Som jag belyst tidigare är det i ett första steg nödvändigt att dagens bromssystem utvecklas så att varje ingående fordon tar sin del av bromsarbetet (gränssnittet mellan fordonen ska vara noll vid inbromsning).
Enligt Haldex finns inte tekniken i dag, men den kan troligen utvecklas.
Lastbilstillverkarna har brist på kunskap om sammansatta kombinationer och deras trafiksäkerhetsegenskaper.
Vårt mål måste vara att få regeringen att slå isär Trafikverket och återgå till ett slimmat Vägverk med rätt kompetens och förmåga att samarbeta med alla kompetenta aktörer och att sätta trafiksäkerheten främst.
Per Alkner, konsult transportlösningar