"Förtroendet för Transportstyrelsen kan inte återuppbyggas med samma ledning som orsakat förtroendekrisen", säger Thomas Morell (SD). Foto: Riksdagen. "Förtroendet för Transportstyrelsen kan inte återuppbyggas med samma ledning som orsakat förtroendekrisen", säger Thomas Morell (SD). Foto: Riksdagen.

Krav om avgång taget ur luften? Nej!

Under våren har frågan om PEth-tester varit på allas läppar och det med rätta, anser Thomas Morell (SD) och vice ordförande i trafikutskottet, i sin debattartikel. ”Transportstyrelsens hantering av dessa tester är minst sagt anmärkningsvärd och människor har framfört skarp och berättigad kritik mot myndigheten”, säger han.

Thomas Morell fortsätter. Många kräver att Transportstyrelsens generaldirektör ska avgå omedelbart. Jag är en av dem som anser att generaldirektören inte leder sin myndighet på det sätt man rimligen kan kräva. Nej, avgångskravet är inte taget ur luften, det är en konsekvens efter år av misskötsel.

PEth-skandalen är bara toppen av ett isberg när det gäller myndighetens oförmåga att klara sitt uppdrag. Ända sedan Transportstyrelsen övertog företagskontrollerna från polisen har kritiken mot myndighetens sätt att utföra kontrollerna varit omfattande. Jag själv har under åren varit inblandad i ett stort antal överklaganden när det gäller felaktigt påförda sanktionsavgifter på åkerier.

Det är häpnadsväckande låg nivå på kontrollerna och man slås av den kompetensbrist som präglar kontrollverksamheten. Visst, det har skett en del förbättringar de senaste tio åren, men det är ändå allt för stora brister i kompetensen hos enheten som utför företagskontrollerna. I sommar har jag läst in mig på ett ärende med sanktionsavgifter och man kan bara konstatera att förbättringspotentialen hos myndigheten är omfattande.

Jag kan inte i den här texten beskriva vad som brister i det aktuella ärendets hantering eftersom åkeriet är rädd för repressalier från Transportstyrelsen. Bara det är häpnadsväckande att en företagare ska behöva vara rädd för att få rätt i sak. För rätt har företagaren. Det är Transportstyrelsen som har landat helt fel i sin tolkning av lagstiftningen.

Som sagt, jag har läst in mig på fallet och författat delar i den text som ligger till grund för överklagandet. Transportstyrelsen blandar och ger i en salig röra i sitt beslut och har uppenbart svårt att förstå lagstiftningen och hur straffansvaret är formulerat.

Lägg därtill Riksrevisionens allvarliga kritik mot styrningen av tillsynsverksamheten hos Transportstyrelsen och bilden klarnar över en myndighet som har uppenbara brister i sin verksamhet.

Vårens PEth-skandal fick medialt genomslag och satte fokus på allvarliga brister i Transportstyrelsens sätt att sköta sitt uppdrag. Kammarrättens dom är dessutom en rejäl knäpp på näsan för Transportstyrelsen. Sammantaget kan dessa brister bara betyda en sak – att ledningen för Transportstyrelsen byts ut. Ju snabbare det sker, desto bättre!

Jag har under alla år som politiskt aktiv aldrig upplevt en så folklig ilska som just PEth-skandalen. Förtroendet för Transporstyrelsen har fått sig en rejäl knäck och måste repareras och det kan inte ske med samma ledning som är orsak till förtroendekrisen. Det måste till en annan ledning.

Slutsatsen är därför logisk – generaldirektören måste bytas ut omgående!

Thomas Morell, Sverigedemokraterna

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-16 15:55
Kategori: Debatt
Taggar: Företagskontroll Peth-skandal Sverigedemokraterna Thomas Morell Trafikutskottet Transportstyrelse