”Den offentliga sektorn måste ta sitt ansvar”, säger vd Markus Sundström, Sundfrakt AB.

Debattartikel

Samhällets blodomlopp håller på att stanna

Samhällets blodomlopp håller på att stanna och nu måste även den offentliga sektorn ta det ansvar som krävs. Så inleds debattartikeln av Sundfrakt som följer BDX, Bilfrakt, Reaxer och Örnfrakt som tidigare tagit upp ämnet. Det största hotet är drivmedelspriserna och läget är minst sagt akut.

Transportbranschen har hamnat i en ytterst allvarlig situation med anledning av de skenande bränslepriserna, skriver Markus Sundström, Sundfrakt. Effekterna av detta är katastrofala för flertalet åkerier som nu hotas av konkurs, detta i en bransch som klassas som samhällsviktig.

Situationen är minst sagt akut då det i skrivandes stund finns ett flertal åkerier som inte vet hur de ska betala sin nästa bränslefaktura.

Förutom insatser från regeringen för att sänka priserna, behöver nu även den offentliga sektorn ta sitt ansvar. Vi har hittills upplevt en större förståelse och handlingskraft från den privata marknaden där överenskommelser träffats i stor utsträckning för att kompensera åkerierna och entreprenörerna.

Detta ska jämföras med åkerier och entreprenörer som verkar inom den offentliga sidan med avtal gentemot stat och kommun. Där har nästan inte alls förekommit någon kompensation. Det finns således ingen förståelse för de ökade kostnaderna vilken ingen av parterna kan påverka.

Den offentliga sektorn måste nu ta sitt ansvar, annars riskerar den vara orsaken till en ”blodpropp” som kommer medföra allvarliga konsekvenser för samhället. Detta är knappast något som gynnar samhället i förlängningen.

Våga tänk långsiktigt och kompensera för de nu skenande drivmedelspriserna.

Sundfrakt AB genom Markus Sundström, vd Sundfrakt AB


Om artikeln

Publicerad: 2022-04-08 14:30
Kategori: Debatt
Taggar: Drivmedelskompensation Drivmedelspriser Godstransport Lastbil Offentliga Sektorn Sundfrakt transportbranschen