DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige har inte stannat

Då kan arbetet börja på allvar igen, med en ny regering på plats så vet vi vilka vi ska arbeta mot/med. Att Tomas Eneroth sitter kvar som infrastrukturminister känns bra, då vi har en bra relation till honom. Morgan Johansson känner vi igen, så även där vet vi vem vi arbetet med. Miljöminister Isabella Lövin är också känd sen tidigare, och Magdalena Andersson sitter kvar som finansminister.

När vi tittar utanför landets gränser så är det snart dags för val till EU-parlamentet, där vi idag har Peter Lundgren, Marita Ulvskog och Anders Sellström. Med en röstning kvar gällande cabotageförslaget, och dom nya regler som förhoppningsvis röstas igenom, är det bra att veta vilka som sitter där nere. Men det kan komma att ändras i valet, därför är det viktigt för branschen att vi röstar på den vi vill se, en bred och stark röst med flera personer bakom.

När det kommer till regler som cabotaget, kör och vilotider m.m. där vi idag ofta ser att det inte finns tillräckliga resurser, så vill vi se en ny trafikenhet som kontrollerar den tunga trafiken.

Svenska BAG har vi och flera tjatat om länge, vi har även vad vi erfar fått politikerna att inse nyttan. Vart är satsningarna på transportsektorn? Det är inte bara en mjölkko för mer skatter.

Miljömässigt så är svenska åkerier idag bra rustade, vi har ofta krav på rena fordon. Euro 5 och 6 dominerar dom flesta åkeriernas fordonsflotta. Men ändå så vill man inte erkänna att branschen tar ansvar, det är nog dags att titta åt ett annat håll för att hitta transporternas svarta får. Där kommer kontrollorganet Svenska BAG in.

Yara


Cabotage utförs av utländska
bilar som inte sällan har en lägre eurostandard. Dom uppehåller sig i Sverige i månader, ja vi kan nog säga i flera år i vissa fall. Dom här bilarna som utför otillåtna inrikes transporter, kostar samhället oerhörda pengar varje år. Vi pratar miljömässigt, skattemässigt och arbetsmarknadsmässigt. Är det meningen att detta ska få pågå år ut och år in?

Utan kontroll på vägarna, kan vi ha hur fina eller hårda regler som helst. Det kommer ändå inte att hjälpa speciellt mycket, om inte polisen har rätt resurser.

Polisen är en prioriterad fråga för Sverige, och ambitionen med 10 000 nya inom polisen är bra. Men hur många är det som är poliser av dom, 10 000 nya anställda inom polisen låter vagt.

Sedan kan man undra hur många av dessa som ska arbeta inom trafiken? Vi behöver ordning och reda på Sveriges vägar – och i transportbranschen.

#HÄRSTANNARSVERIGE

Yara

Om artikeln

Publicerad: 2019-01-22 09:54
Kategori: Debatt
Taggar: Här stannar Sverige HSS Politik Regeringsbildningen