Jimmie Åkesson mötte bland annat Fredrik Jönsson, Börje Jönsson Åkeri AB, under sitt besök i Skåne.Fotograf: Göran Rosengren

Jimmie Åkesson besökte Börje Jönsson Åkeri och trafikpolisen i Helsingborg

Det finns två sidor av transportbranschen. Den ena är den politikerna då och då debatterar om i Stockholm. Den andra är verkligheten som uppstår ute på vägarna efter politiska beslut och som branschens utövare ska hantera. Jimmie Åkesson (SD) har nu fått en inblick i den krassa verkligheten.

Det är dags för Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkeson att hälsa på ett av verklighetens svenska åkerier som ska överleva politiska beslut och utländsk konkurrens.

Tillsammans med Säpovakter, anländer Åkesson till Börje Jönsson Åkeri AB i Helsingborg den 22 mars. Där sammanstrålar han med Europaparlamentarikern Peter Lundgren och partiets senaste riksdagskandidat Thomas Morell, för att lyssna på vad vd Ulf Jönsson och sonen Fredrik Jönsson har att berätta om den verklighet de ska verka i.

Ulf Jönsson berättar att åkeriet mellan år 1954 till 2000 bedrev till 98 procent internationell trafik.
– Sedan kommer EU och en liberalisering som går helt överstyr, säger han. Ett Europa helt utan harmonisering mellan länderna.

Det saknas resurser att övervaka trafiken och när utländska konkurrenter använder förare med löner så låga som 250 euro per månad och när en bra lön är 1 200 euro, blir seriösa åkerier i Västeuropa förlorarna när industrin vill ha billiga transporter.
– I kölvattnet på dessa mängder av billiga transporter som till och med konkurrerar ut tågen, följer kriminalitet och sanitär olägenhet där många ekipage samlas, säger han.

Liberaliseringen stannar inte med dagens situation, säger Peter Lundgren.
– Med ytterligare liberalisering, kommer dagens billiga transporter att konkurrera med ännu billigare länder som exempelvis Vitryssland, säger han. Allt för att industrin vill ha billiga transporter.

Thomas Morell har svårt att förstå varför transportköpare inte reagerar på vad de betalar.
– De borde rimligen förstå att de låga priserna inte går ihop, säger han. Eller väljer de att titta bort? Eller skjuta över problemet på speditören?

Han är också kritisk till att statistiken på Transportstyrelsens kontroller av svenska åkerier är missvisande eftersom många små förseelser kan bli till stora belopp.
– Då kan de säga: ”titta så dåligt de svenska åkerierna sköter sig”, men de stora fuskarna med manipulerade skrivare, dokumentförfalskning och andra stora brister som i hög grad finns bland de utländska aktörerna som Transportstyrelsen inte kan kontrollera, kommer inte med i någon jämförbar statistik säger han och avfärdar Eurostats statistik som sagor.

Jimmie Åkesson säger att han några timmar senare ska intervjuas av SVT om kilometerskatten och frågar Ulf Jönsson vad han tycker om den.
– Jag har varit för den hela tiden och fått kritik för det, säger han. Den fungerar om den görs på rätt sätt.

Vad rätt sätt är, kan ni läsa i nästa nummer av tidningen Proffs. Åkesson summerar det han uppfattat.
– Jag uppfattar att vi har utrymme nationellt att agera, men att vi inte gör det, säger han.

Under mötet diskuteras rattfyllor, olikhet inför lagen, lätta lastbilar, trafikpolisens fortlevnad, vad som behöver göras och i vissa fall även hur det kan göras. Kort sagt kommer allt som folket i verkligheten diskuterar dagligen, upp.

Vill du läsa och höra mer om vad som sades på mötet, kommer det i nästa nummer av tidningen Proffs och där prenumeranterna, via Proffs app även får tillgång till en längre intervju med nyckelpersonerna.

Se en kortversion av tv-intervjun!

PROFFS WEBB-TV

Om artikeln

Publicerad: 2018-03-23 18:12
Kategori: Nyheter
Taggar: Börje Jönsson Åkeri AB Helsingborg Jimmie Åkesson politik sverigedemokraterna Trafikpolisen Webb-TV