Åkeriet betalade förarens böter som därefter, per omgående fick sparken.Fotograf: Roger Ogemar

Förare fick sparken via telefon – efter poliskontroll

Nytt år och nya kontroller. I Västerås börjar det nya året som det gamla slutade - med överlaster. Ett bulgariskt åkeri i Makedonien, ett grekiskt körkort för personbil och bevis på nära släktskap med grekisk person, är några andra ingredienser som dukas upp.

Det nya året börjar som det gamla slutade i Västerås, när man på kontrollplats Karleby den 2 januari kontrollerar en svensk lätt lastbil lastad med grönsaker som visar sig ha 195 procents överlast på ett fordon som endast får lasta 285 kilo. Det blev 4 000 kronor i böter till föraren och körkortet omhändertogs.

Ytterligare en svensk, lätt lastbil tas in och även den föraren får 4 000 kronor i böter.
– Han kunde inte uppvisa någon vilotidsbok, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Nästa ekipage är en rumänsk, tvåaxlad dragbil med trailer. Nu handlar det åter om överlast.
– Bruttovikten överskreds med 8 procent och drivaxeltrycket med 6 procent, säger Ogemar.

Efter sedvanlig rabatt, blir böterna 2 250 kronor och när alla avdrag gjorts, blir överlasten så liten att ingen överlastavgift kan tas ut.

Lite senare tar man in en DSV-trailer på väg från Eskilstuna till Bro. Föraren i den bulgariska dragbilen är från Makedonien och kör- och vilotiderna är i sin ordning. Han visar upp ett makedonskt körkort för tung lastbil med släp, ett förarkort och ett makedonskt pass. Sedan går det emellertid sämre.
– Han presenterar något som påminner om ett hemmagjort medlemskort som visar att han är nära släkt med någon som har ett grekiskt medborgarskap, säger Ogemar. Han uppger att förartillståndet är under tillverkning.

Vägavgiften är obetald och föraren inser nu att det kommer att kosta honom pengar oavsett och visar då upp ett grekiskt körkort och hävdar att det grekiska yrkeskompetensbeviset är under tillverkning. Kruxet är bara att det grekiska körkortet endast gäller för personbil, alltså B-behörighet, säger Ogemar. Därför kan han inte heller få ett grekiskt YKB som alltså inte kan vara under tillverkning som han säger.

När man ska kontakta åkeriet, är det via ett makedonskt telefonnummer och efter en informativ redogörelse av händelsen, betalar åkeriet chaufförens böter som därefter per omgående blir entledigad från sin tjänst.
– Åkeriet förklarar dock för föraren att han ska sitta kvar i lastbilen och vakta trailern eftersom det skulle ta en del tid att hitta både en ny förare och dragbil som kan köra trailern vidare, säger Ogemar som avrundar med att även DSV informerades om händelsen.

 

Om artikeln

Publicerad: 2018-01-03 16:56
Kategori: Nyheter
Taggar: DSV Kör- och vilotider Överlast Trafikbrott YKB