Fotograf: Lastbilsfoton.se / arkivbild

Två Ekol-förare visade samma CMR vid poliskontroll

Vi har på senare tid skrivit artiklar om turkiska Ekol. Och transportören fortsätter att hålla redaktionen ? och polisen ? sysselsatt. Den här artikeln tar avstamp i den artikel som vi publicerade den 22 december.

Det var den 21 december som trafikpolisen i Västerås utförde kontroller utanför Sala vilket slutade, för turkiska Ekols del, med att en trailer klampades.

Turerna blev många och stundtals märkliga kring trailern. Bland annat presenterar föraren senare, efter samtal med åkeriet, ett kuvert med en handskriven fraktsedelkopia från en Osloresa som åkeriet hävdar ekipaget har gjort.

Bilens registreringsnummer är handskrivet med bläckpenna på kopian och det saknas mottagarkvittens. Detta hjälper inte saken då åkeriets redogörelse för ekipagets rörelser inte stämmer överens med det föraren och färdskrivaren säger.

När pengarna senare den 22 december betalas in, är en ny dragbil från samma åkeri på väg till platsen. Det visar sig att inte heller den får köra nationell trafik innan ett CMR på inkommande last kan presenteras. Detta lyckas inte det bulgariska åkeriet med.
– Det som är så dråpligt i det hela, är att föraren av den andra dragbilen också visar upp ett fraktdokument på en Osloresa. Det visar sig vara exakt samma fraktdokument som den första föraren visat upp, men detta är originalet, alltså förstasidan, till det den första föraren visade upp, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Man gör klart för det bulgariska åkeriets företrädare i Makedonien att båda deras dragare åker tomma från platsen. Ekol Logistics AB i Göteborg informeras om behovet av ytterligare en ny dragbil och i väntan på den, cirkulerar bilinspektörerna i området. Den 23 december hämtades trailern av en dragare från ett företag som är registrerat i Sverige.

Vi vill tala med Ekol Logistics AB i Göteborg då de spelade en aktiv roll i turerna kring det klampade ekipaget i Västerås. Det visar sig inte vara helt enkelt. Vi finner företaget på allabolag.se, men vidare undersökningar ger vid handen att företaget inte är helt igång ännu.

Efter kontakt med en styrelseledamot, hänvisas vi till Finland och Jarmo Halonen som är Nordenansvarig i det nybildade bolaget. Han känner till de olika incidenterna vi hänvisar till, både de vi publicerat och de som väntar på att offentliggöras och han har i skrivande stund mottagit våra frågor kring dessa.

Ekol Logistics AB har ännu inget trafiktillstånd och har inte heller ansökt om sådant enligt Transportstyrelsen, men Jarmo Halonen säger att man ska starta upp under våren 2018.

Blir den här artikeln den sista om Ekol?
– Tveksamt. Att två olika chaufförer viftar med samma CMR som bevis för inkommande internationell transport gör ju att åtminstone jag tror att det tyvärr kan komma en fortsättning. ”Någon” tycks vara medveten om att man inte kör helt enligt skolboken, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs.

Om artikeln

Publicerad: 2017-12-28 16:10
Kategori: Nyheter
Taggar: cabotage Ekol Rättsfall Trafikpolisen Västerås