Foto: Lastbilsfoton.se / arkivbild

Två Ekol-förare visade samma CMR vid poliskontroll

Vi har på senare tid skrivit artiklar om turkiska Ekol. Och transportören fortsätter att hålla redaktionen – och polisen – sysselsatt. Den här artikeln tar avstamp i den artikel som vi publicerade den 22 december.

Det var den 21 december som trafikpolisen i Västerås utförde kontroller utanför Sala vilket slutade, för turkiska Ekols del, med att en trailer klampades.

Turerna blev många och stundtals märkliga kring trailern. Bland annat presenterar föraren senare, efter samtal med åkeriet, ett kuvert med en handskriven fraktsedelkopia från en Osloresa som åkeriet hävdar ekipaget har gjort.

Bilens registreringsnummer är handskrivet med bläckpenna på kopian och det saknas mottagarkvittens. Detta hjälper inte saken då åkeriets redogörelse för ekipagets rörelser inte stämmer överens med det föraren och färdskrivaren säger.

När pengarna senare den 22 december betalas in, är en ny dragbil från samma åkeri på väg till platsen. Det visar sig att inte heller den får köra nationell trafik innan ett CMR på inkommande last kan presenteras. Detta lyckas inte det bulgariska åkeriet med.
- Det som är så dråpligt i det hela, är att föraren av den andra dragbilen också visar upp ett fraktdokument på en Osloresa. Det visar sig vara exakt samma fraktdokument som den första föraren visat upp, men detta är originalet, alltså förstasidan, till det den första föraren visade upp, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Man gör klart för det bulgariska åkeriets företrädare i Makedonien att båda deras dragare åker tomma från platsen. Ekol Logistics AB i Göteborg informeras om behovet av ytterligare en ny dragbil och i väntan på den, cirkulerar bilinspektörerna i området. Den 23 december hämtades trailern av en dragare från ett företag som är registrerat i Sverige.

Vi vill tala med Ekol Logistics AB i Göteborg då de spelade en aktiv roll i turerna kring det klampade ekipaget i Västerås. Det visar sig inte vara helt enkelt. Vi finner företaget på allabolag.se, men vidare undersökningar ger vid handen att företaget inte är helt igång ännu.

Efter kontakt med en styrelseledamot, hänvisas vi till Finland och Jarmo Halonen som är Nordenansvarig i det nybildade bolaget. Han känner till de olika incidenterna vi hänvisar till, både de vi publicerat och de som väntar på att offentliggöras och han har i skrivande stund mottagit våra frågor kring dessa.

Ekol Logistics AB har ännu inget trafiktillstånd och har inte heller ansökt om sådant enligt Transportstyrelsen, men Jarmo Halonen säger att man ska starta upp under våren 2018.

Blir den här artikeln den sista om Ekol?
- Tveksamt. Att två olika chaufförer viftar med samma CMR som bevis för inkommande internationell transport gör ju att åtminstone jag tror att det tyvärr kan komma en fortsättning. ”Någon” tycks vara medveten om att man inte kör helt enligt skolboken, kommenterar Göran Rosengren, chefredaktör på tidningen Proffs.

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 28 December 2017, kl 16:10
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Ekol, Rättsfall, Trafikpolisen, Västerås

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant